Dag 160 - 166: Diani Beach - Nairobi - Nederland

25 april 2018 - Nairobi, Kenia

We waren 's ochtends vroeg op weg gegaan zodat we lekker rustig aan konden doen en op tijd voor de trein waren. We hadden van de vorige keer wel geleerd dat het echt lang duurt voordat je al die beveiliging door bent pfoee. Het ging weer hetzelfde als op de heen reis alleen nu waren ze allemaal wel wat aardiger. Het was ook echt een heel grappig gezicht toen er een enorme kast van een kerel langs kwam met een heel schattig klein schoothondje die de drugs hond was. We vragen ons nog steeds af of het een echte drugs hond was of een hond om mensen een beetje bang te maken.

Pfoe het was me wel weer een reis, we kwamen s avonds laat aan op het treinstation van Nairobi en vanuit daar wilde we een Uber bestellen om ons naar het hostel te brengen. Normaal gesproken gaat dat heel makkelijk maar ik denk dat we nu wel minimaal een uur hebben zitten te wachten voordat we eindelijk een uber hadden. En dat was ook nog een grote grap. Wij hadden zaten daar natuurlijk al een tijdje dus politie mensen en bewakers die daar waren hadden al meerdere keren gevraagd of alles goed was en of ze voor ons niet een taxi moesten bestellen. Toen de uber er eindekijk aan kwam liepen ze een stukje met ons mee maar vervolgens reed onze uber weer weg terwijl ik niet de achterbak aan het open maken was. Hij was namelijk bang dat ze hem een boete gingen geven omdat je daar niet stil mocht staan ofzo. Het was in ieder geval heel vreemd, we moesten onze tassen echt achterin gooien en heel snel komen zitten. Maar uiteindelijk zaten we erin en konden we gaan.

De volgende dag zijn we eerst maar de sleutel gaan terug brengen van de vorige keer dat we in Nairobi waren. Kim had die perrongelijk mee genomen, oeps. En daarna nog een beetje door Nairobi gelopen. Ik wilde namelijk nog een tas kopen die ik al een keer eerder had gezien en nog een stof halen. De vorige keer had ik een leuke stof gezien, alleen zaten er in dat stuk gaten. Ze zou nog een andere ergens hebben liggen, maar daarvoor moest ze een sleutel hebben die ze niet kon vinden. Dus we zeiden we komen wel over een week terug. Ik was benieuwd of ze de stof nu wel had, maar ze had hem! Dus een tas en nog een stuk stof rijker zijn we weer naar het leuke eettentje(Amani) gegaan. Daar kwam Mitch ook naar toe, die was namelijk vanochtend weer van Zanzibar naar Nairobi gevlogen en toen waren we weer herenigd! Weer super lekker gegeten en natuurlijk weer zo'n lekkere koek!

's Avonds hadden we met Inge afgesproken. Super toevallig, Inge is een vriendinnetje uit Nederland en ze was nu ook toevallig hier. We waren bij J's bar gaan eten en nog een drankje gedaan.

Nou onze laatste volledige dag in Nairobi, morgen vliegen we om 11 uur s avonds. We hadden gehoord dat er een olifanten opvangcentrum in de buurt was dus daar wilde we wel naar toe. Het was een centrum die weesolifantjes opving en die konden daar dan blijven tot dat ze oud genoeg waren om uitgezet te worden in het wild. 1 uur per dag kon je daar naar toe en dan kon je zien hoe ze hun melk kregen en werd er verteld wat ze allemaal deden. Het was heel leuk om het te zien en de olifantjes waren echt heel erg schattig. Daarna zijn we doorgelopen naar een giraffe centrum, die daar ook nog in de buurt was. Maar daar hebben we uiteindelijk alleen wat gedronken, want dat was verder niet zo heel veel. Dan was Naivasha veel leuker, waar we de giraffen in het wild van heel dicht bij hebben gezien (Weer een gevalletje van verwende nesten haha). Het is vandaag koningsdag en we waren uitgenodigd bij de Nederlandse ambasade om daar s avonds heen gegaan. We hadden daar een mail van gekregen omdat we ons ooit hadden opgegeven dat we in het buitenland zaten. Het kwam voor ons heel goed uit omdat we toch al in Nairobi zaten dus we dachten waarom ook niet! Toen hadden we nog wel een beetje een dilemma qua kleren, we hadden namelijk geen idee hoe chique het was en daar kwam ook nog eens bij dat we natuurlijk helemaal niet zoveel chique kleren mee hadden haha. Wel hadden we nog ergens rood wit blauwe armbandje gekocht zodat we nog een beetje in stijl waren. Nu toen we er aankwamen (eindelijk, want we hadden met ons stomme hoofd niet gekeken waar het was en er vanuit gegaan dat het op de Nederlandse ambasade zelf was, maar dat was niet zo haha) waren we blij met onze kleding keuze(het netste wat we hadden) Het was namelijk een enorm nette bedoeling, allemaal mensen in pak en mantelpakjes, soort rode lopen en alles zag er spik en span uit. Dus we dachten nou we kijken wel en als het niets is gaan we wel weer. Maar het was echt heel erg gezellig! ENNN ze hadden bitterballen, tompoesjes en kaas. Nou dan kan het al niet meer verkeerd zijn natuurlijk haha. Dus de dag voordat we in Nederland waren hebben we al lekker Nederlandse  dingen gegeten. Het was verder ook echt wel een leuk feestje, lekker wat gedanst en rond gekeken. Zo grappig om weer tussen zoveel Nederlanders te staan. Ik vond het heel raar dat ik weer bijna met iedereen Nederlands kon praten. Het was om 11 uur afgelopen, maar we hadden wat mensen ontmoet en hoorde dat ze allemaal nog verder gingen in een bar, dus we dachten nou dat is leuk op onze laatste dag. Dus zijn we ook nog wezen dansen in een barretje.

Dit was de volgende dag wat minder, want toen hadden we allemaal een kater haha. Heerlijk op de laatste dag in Nairobi een kater. Sowieso is zo'n laatste dag altijd naar (vind ik). Ik zit dan namelijk heel de dag een beetje te wachten tot je eindelijk kan gaan. En die dag was vandaag lang! We zijn maar naar een winkelcentrum gegaan. Wow dit was ook heel erg Westers, je had er van alles en ook hele westerse winkels. Kim die vloog al wat eerder dus daar hebben we eerst afscheid van genomen. Die gaat nu vrijwilligerswerk doen in Arusha(Tanzania) en daarna met Peter haar vriend nog reizen, dus die moet ik nu weer een tijdje missen :( Toen zijn Mitch en ik naar het hostel gegaan want daar mochten we onze tassen vandaag nog laten staan en toen een uber naar het vliegveld gepakt. Het moet wel een mooi gezicht zijn geweest. We hadden nu namelijk alle twee een backpack, kleine rugzak en een koffertje haha. Gelukkig konden we op het vliegveld snel inchecken. We dachten ow we eten op het vliegveld wel wat, maar ze hadden echt bijna niets heel raar, uiteindelijk ergens een kleffe sandwich op de kop kunnen tikken. En toen gingen we! Ik zat nog niet in mn stoel en ik sliep al. We hebben een vlucht direct naar Londen en daar overstappen naar Amsterdam. Het duurt in totaal nu ook maar 12 uur, echt heerlijk. We hebben allebei bijna heel de vlucht geslapen en toen kwamen we aan in Londen. Het was best een krappe overstap dus flink doorgelopen alleen toen hadden we uiteindelijk wat vertraging. Er waren problemen op Schiphol waardoor we nog niet konden vertrekken, gelukkig viel het uiteindelijk mee en toen stonden we weer met onze voeten op Nederlandse bodem!!

Maar toen de bagage... Wachten, wachten, wachter, ongeduldige appjes waar we nou zaten, zelf ongeduldig. Alleen het kwam maar niet, het was blijven steken in Londen omdat we zo'n krappe overstap hadden. Maar met de volgende vlucht kon het meekomen, dus hebben we besloten daar op te wachten. Het was toch wel heel fijn om al je bagage al te hebben, ook met het oog op bijvoorbeeld nog een natte handdoek erin haha.

En toen konden we eindelijk de deuren bij Schiphol door!! En daar stonden ze allemaal, ik wist niet waar ik moest kijken. Tot ik opa zag!!!! Dit had ik echt nooit verwacht, dat hij heel de rit hierheen zou maken om mij op te halen, dat was echt fantastisch!! En oma zat thuis op de bank! Eigenlijk zou ik morgen naar opa en oma gaan maar als verrassing hadden ze opa en oma al gehaald. Het was echt zo fijn en leuk om die weer te zien. En natuurlijk iedereen die er verder stond!

Nou dit was het einde van ons avontuur. Het was echt een fantastische ervaring, soms moeilijk momenten maar heb heel veel geleerd, gezien en mooie dingen mee gemaakt! Weer een reis om nooit te vergeten.