Dag 132-133: Lilongwe - Lusaka -Livingstonia

26 maart 2018 - Lusaka, Zambia

En de banaantjes gaan op naar het volgende land! Sinds ons bananen avontuur in de bus naar Malawi hebben we onze naam maar veranderd van de drie Musketiers naar de banaantjes. Vandaar ook de mooie foto's op polarsteps in een bananen vorm haha.
Het was weer een hele reis en we zijn weer aan aantal pracht foto's rijker. Onze nieuwe tijdsvermaak in de bus, foto's van elkaar maken in de bus als de ander slaap. Nou ik kan je verzekeren dat zijn goede plaatjes.
De reis ging eigenlijk allemaal vrij soepeltjes, tot dat we bij de grens aan kwamen. We wilde namelijk een kasa visum, dat is een visum waarmee je Zambia en Zimbabwe in kan. We willen namelijk naar de Victoria falls en die willen we van de Zambiaanse en de Zimbabwe kant zien. Alleen toen we wij de grens aankwamen vertelde ze ons dat ze dat visum niet hadden.. Dat was wel even balen, want dat betekent dat we als we naar Zimbabwe willen nog een keer een visum moeten kopen, maarja niets aan te doen. Het schijnt namelijk dat je aan de Zambiaanse kant 25% van de falls kan zien en aan de Zimbabwaanse kant 75%. We vinden het zonde, nu we al die moeite doen om de falls te zien, om de falls niet goed te zien. Maarja zo gaat het met reizen, dan gaat niet altijd alles hoe je zou willen.
Pfoe ook was het weer heerlijk warm.. Airco hebben ze natuurlijk niet en ik zat bij de raamkant vol in de zon. Als de bus rijdt is het wel te doen (al word je dan nog steeds vaak bezweet wakker), maar op een gegeven moment stonden we een hele tijd stil en viel de zon vol op mij. Ik dacht dat ik al deels gewend was aan de Afrikaanse temperaturen, maar dit was wel next level.
Aangekomen op het busstation alvast een busticket voor morgen geregeld, want dan gaan we gelijk door naar Livingstone, het stadje 10 km van de falls af. We hebben wel een fijn hostel gevonden met zelfs een zwembad. Waar we als een stelletje oudjes ons opgezette voeten van de reis in het water hebben gedompeld haha. Van al die busreizen worden onze voeten echt klompjes en helemaal die van Mitch. Die is namelijk echt mega vaak gestoken. Ze wordt sowieso veel gestoken en krijgt enorme bulten maar deze keer was echt echt niet normaal, ik denk wel 20 keer op een enkel. Er zaten blijkbaar mega veel muggen in het hostel in Lusaka die zich niet veel van de deet aantrokken. Ik was ook best vaak gestoken, maar bij mij zijn het hele kleine bultjes die en dag jeuken en dan is het wel weer klaar. Maar Mitch had twee olifanten pootjes, dus het water was heerlijk.
Toen we in het hostel aankwamen was er een hele groep met tieners. Geen idee hoe oud ze precies waren, maar echt jong en wij voelde ons oud haha. Het leek wel een school uitje, maar dan heb je het goed bekeken want ze waren Deens. Dus mitch hebben alle groepsverbanden een heerlijk zitten te bekijken met een biertje en onze voeten in het zwembad. Wat ben ik toch blij dat ik niet meer 16-18 ben, ik moet zeggen dan bevalt de leeftijd nu toch een stuk beter.

Nou jippie de volgende dag weer de bus in en nu gelukkig 'maar' 6-7 uur. Het is wel grappig hoe je perspectief veranderd. Deze reis valt relatief nu mee, terwijl als ik in Nederland zo lang zou moeten reizen..
We kwamen tegen het middag uur in Livingstone aan. Eerst nog wat rondgelopen wat nu heel makkelijk ging, want we hadden onze grote tas in Lusaka in het hostel laten staan dat is echt ideaal. Het is heerlijk om daar even niet mee te hoeven sjouwen en niet elke keer weer in te pakken.
We waren een beetje bang het nog regenseizoen zou zijn in Zambia, maar het was heel mooi weer! Dus zelfs nog even lekker aan het zwembad gelegen en morgen op naar de falls.
Wat wel leuk is, is dat je hier zelf kon koken dus boodschappen gedaan bij de Spar (ja, die hebben ze hier blijkbaar) en toen zelf een pasta in elkaar geflanst.

1. Suvana:
    1 april 2018
    Banaantjes, klinkt lekker Afrikaans ! Nog niet veel foto's gezien. Wel een van jou bij de Falls!!! Op fb. Echt super!
    Mitch is vast beetje allergisch. Ik heb dat ook gehad. Elke muggenbeet groeide uit tot abnormale proporties. Balen.
    Ga nog ff je foto s bekijken. Lig in Nienkes bed na de paaswake je blogs te lezen. Heerlijk. Dank voor al je verhalen✨🤗❤️🤗✨