Dag 150-152 : Lake Naivasha - Naivasha - Nairobi

20 april 2018 - Naivasha, Kenia

Nou we waren deze hele dag aan het verkondigen dat we zo'n geluk hadden vandaag met de regen, maar het eindigde vandaag in in nachtmerrie.
We gingen vroeg weg bij lake Naivasha om naar het dorpje Naivasha te gaan. Daar hebben onze spullen in een hotel gedropt en een dalladalla naar lake Elementeita gepakt. Het was vanochtend geen mooi weer, het regende. Terwijl het de afgelopen dagen juist s ochtends mooi was en s middags begon te regenen. Alleen nu kwam dat juist goed uit want s ochtends zaten we toch in de dalladalla en toen we bij het meer aankwamen was de regen gestopt. Het was wel even zoeken waar het was, maar zoals vaak heeft maps.me ons weer uit de brand geholpen. We gingen niet helemaal via een openbare weg naar het meer maar dwars door de begroeiing heen, maarja zo kom je er ook. En het was weer prachtig, een heel andere omgeving dan de afgelopen dagen. Veel cactussen, bloemen, groen met op de achtergrond de bergen. Bij het meer zouden volcanic pools zijn die helend zouden zijn, maar die hebben we niet gevonden. Wel hebben we een hele hoop flamingo's op het meer gezien. Het was eerst wel even ploeteren door de modder, maar het was mooi.
Op de terug weg begon het er al dreigend uit te zien, maar het bleef droog. Net toen we in Naivasha aankwamen begon het te regenen, dus dachten we nou dan gaan we maar eerst wat eten. We zaten nog niet binnen of het begin echt te stort regenen. Echt zo hard hebben we het nog niet gezien, in een mum van tijd waren de straten een grote modderstroom. Wat een geweld kan de natuur dan veroorzaken. Alleen toen het café ook onder water liep kregen we een beetje schrik voor de spullen in onze kamer... Maar ze zeiden dat dit door een lek in het dak kwam en dit was ook maar een klein laagje water.
Toen de regen wat minder werd zijn we in de richting van ons hotel gelopen. Dat was een beetje een combinatie van hinkstapsprong en apenkooien, maar we zijn veilig aangekomen.
Alleen toen we aankwamen zonk echt alle moed ons in de schoenen. Heel het restaurant stond kniehoog onder water... We konden onder kamer nauwelijks bereiken, uiteindelijk zijn we achterom door een grote gang van modder gekomen met sporen van modder tot kniehoog op de muur. En toen onze kamer... Heel onze kamer was een grote modderpoel... Onze tassen lagen op andere plekken dan waar we ze hadden achtergelaten, houten kastjes waren omgevallen en alles maar ook echt alles was zeiknat en helemaal onder de modder. Zo ook mijn laptop en harde schijf met alle foto's... Gelukkig heb ik mijn foto's nog op een SD kaartje staan wat ik mee had. Maar alle foto's van Mitch haar camera stonden op mijn hardeschijf, laptop en SD kaartje wat nat is... Er kwam water uit mijn harde schijf lopen, dus erg vertrouwen heb ik daar niet meer in.. pfoee... Ik save altijd alles 100 keer maar dit verwacht je niet.
Nou toen zijn we alles uit de modder bij elkaar gaan zoeken in onze backpack gestopt en we konden naar een kamer op de eerste verdieping. Daar hadden we twee kamers en hebben we een gebruikt voor onze spullen en een om te slapen.
Van Mitch en mij is praktisch alles nat en bemodderd, maar van Kim is op een of andere manier heel veel schoon en droog gebleven. Waar ik voor haar super blij om ben, want Mitch en ik gaan over twee weken naar huis, maar Kim zit hier nog twee maanden. Heel de avond hebben Mitch en ik al onze spullen uitgewrongen want anders was het echt niet te vervoeren. We hebben namelijk besloten om morgen naar Nairobi te gaan naar een hotel met een wasmachine of laundry service. Dus alles nat in de tas gestopt, want meer konden we toch niet doen vanavond. Wel is m'n tas weer een stuk lichter want er zijn toch een aantal dingen gesneuveld zoals m'n klamboe en medicijntasje. Echt alles behalve mn make up tasje en de kleren die ik s ochtends aan had gehad waren vies en nat. Nja trouwens m'n tas wordt lichter, nu is hij echt nog lood zwaar door al dat water.

De volgende ochtend vroeg opgestaan en een taxi naar Nairobi gepakt. We zaten in een soort appartementencomplex en konden de wasmachine gebruiken echt heel fijn.
Heel de dag hebben we doorgebracht met wassen en schoonmaken. Beneden zagen we een mannetje auto's wassen met een hogedrukspuit en daarmee hebben we onze backpacks een beetje schoongemaakt en de rest in bad, heel veel wasje gedraaid en hopen dat het optijd droog is. Nou alleen moet ik zeggen dat zelfs na het wassen alles nog steeds stinkt naar natte hond en modder. Maar optisch gezien is het in ieder geval schoon.
Aan het einde van de dag zijn Kim en ik nog even een rondje gaan lopen waarbij we de leukste uitspraak van de reis hebben gehoord haha. Alle blanke of niet Afrikaanse mensen noemen ze mzungu, maar toen we bij een winkelcentrum kwamen en door de bewaking moesten (overal op de vreemde plekken moet je door een detectie poortje en wordt er met zo detectie ding langs je heen gegaan) zeiden ze tegen Kim 'mzungu sana!' Mzungu betekend dus blanke en sana erg of veel, dus Kim was nog erger dan een mzungu, een hele erge mzungu 😂
Daarna hebben we ook nog de mega tourist uitgehangen. Mitch en ik hadden namelijk koffertjes nodig, we mogen namelijk op de terugreis twee tassen meenemen en dan kunnen we net zo goed de zware spullen wat verdelen zodat we niet met onze backpack over het aantal toegestane kilo's heen komen. Nou die had je hier overal dus Kim en ik hebben er goed op afgedingd en er twee gekocht (zelfs de bewaker bij het appartementencomplex zei dat het een goede prijs was 💪), alleen we moesten daarna nog wat fruit halen op de markt. Liepen we daar met onze koffertjes over de markt heen en als we iets kochten deden we het er maar in😂. Dat was natuurlijk geen gezicht maarja wel handig.

De volgende dag moesten we nog een twee kleine wasjes draaien en toen hadden we alles gehad! Pfffff eindelijk. Dus vandaag ook maar een beetje Nairobi in. In de buurt zou een tweedehands markt zijn, met ook kitenge. Mitch en ik zijn er namelijk nog niet op uitgekeken en willen ook wel een Keniaanse en voor Kim haar eerste kitenge rok. Nou op de tweedehands markt hebben we de kraampjes niet gevonden maar konden ze ons wel vertellen waar we naar toe moesten. Eerst zijn we langs een heel leuk mzungu tentje gegaan waar je kon lunchen met erbij echt een super leuke winkel met allemaal kitenge spullen. Echt zo leuk! Helaas was het wel allemaal vrij duur, dus alleen wat kleine dingetjes meegenomen. Toen op naar de plek waar je wel kitenge kon kopen. Nou dat was inderdaad zo, echt mega veel kitenge! Op de eerste plek was het heel druk dus maar naar de volgende gegaan. Daar stonden allemaal verkopers met voorzich een stapel kitenge en allemaal naar je te roepen en allerlei verschillende kitenge aan je te laten zien of je dat niet mooi vond. En ze wisten wel allemaal de lelijkste eruit te pakken haha, onze smaak hadden ze niet echt door. Dus uiteindelijk maar weer terug naar de eerste plek, daar werd niet aan alle kanten aan je getrokken. Uiteindelijk een aantal keer heen en weer gelopen, want ze verkopen hier alleen alles in drie pieces en dat is 5,5 meter... Dus we hebben er maar een uitgekozen die we alledrie mooi vinden en als we na de kust weer terug komen ga ik nog een keer terug. Ik had namelijk nog een mooie gezien maar daar zaten allemaal gaten in... Ze zou nog een tweede stuk hebben in de store, maar nadat ze eeuwig naar de sleutel heeft gezocht hebben we maar gezegd dat we terug komen.
Nou toen hadden we het wel weer gezien en was het ook al weer laat. Lekker een Uber terug gepakt want het begon weer te dreigen. Zo heerlijk die ubers hier, een taxi systeem. Je download een app, zegt op de app waar je naar toe wilt en dan zoekt de app een auto in de buurt en zegt dat hoelang het nog duurt voordat de taxi er is en hoe duur het is. Zo weet je dat het altijd een goede prijs is, hoef je geen taxi te zoeken en niet af te dingen heerlijk.
S Avonds wilde we op ons voorlopige avondje met z'n drieën ergens gezellig gaan eten, alleen toen we naar buiten wilde lopen begon het te regenen. Mitch gaat morgen namelijk terug naar Zanzibar om haar PADI te halen en yoga lessen te volgen en wij gaan naar de kust. Maar we zijn maar omgedraaid omdat we geen zin hadden om door de regen te lopen en hebben we burritos besteld haha. Best ernstig eten laten bezorgen, maar het was stiekem heerlijk. We waren even helemaal klaar met de regen, gelukkig was dit appartement twee hoog (en regende het niet zo hard). Morgen hopelijk op naar de zon!

1. Marianne Gillis:
    20 april 2018
    Tja, dit zijn helaas andere avnturen. Gelukkig zijn jullie niet voor een gaat gevangen en maken jullie er weer wat van..de verzekering doet hopelijk de rest. Misschien is dit geschreven verhaal een goeie voor de verzekering...xxxx goeie latste week voor allemaal gewenst!xxxxxxx
  2. Suvana:
    21 april 2018
    Yo, zo'n modderstroom. Heftig!
    Zijn alle computers nu stuk?
    Of alleen de harde schijf?
    Jullie hebben het wel Zen opgevangen... compliment.
    Het verhaal loopt gewoon door. Met of zonder pech! En gewoon weer nieuwe avonturen.
    Grote knuffel ✨🤗✨