Safari dag 3 en 4 plus terugreis

31 december 2017 - Tarangire National Park, Tanzania

Dag 3

Vandaag gaan we richting Tarangere park, dat is zo'n vier uur rijden, dus weer een hele tijd in de auto!

Nu was alleen papa niet zo lekker, we wisselen elkaar lekker af... Michelle voelt zich eigenlijk weer goed en ik ben ook weer top fit en nu is papa aan de beurt. Het lijkt er toch of er een virusje heerst ofzo. Wel vervelend...

We gingen eerst  naar de campsite voor de lunch wat voor papa wel fijn was , want die kon nu daar voor de middag blijven. Morgen ochtend hebben we namelijk ook even in het park, dus papa besloot om thuis te blijven en de kok bleef ook achter.

Het was het de mooiste campsite tot nu toe vond ik.  In de verte zagen we zebra's en we stonden tussen de Baobab bomen. Wauw die zijn wel indrukwekkend zeg, prachtige bomen. Heel het park staat er vol mee.Het is sowieso echt een mooi park. Het is echt de moeite waard dat we deze drie parken allemaal hebben gedaan. Alle drie de parken waren allemaal anders, ik moet zeggen dat ik deze misschien wel het mooiste vond al had ik de andere parken ook echt niet willen missen!

Het was hier een stuk warmer en droger dan de andere parken. Een andere naam voor het park is ook wel het olifanten park. Nou het park deed zijn naam zeker ten goede. Toen we net op weg waren kwamen we al bij een grote groep olifanten en ze waren dichtbij! Wat zijn het prachtige indrukwekkende beesten. Het was een groep met ook kleintjes, zo cute! Daar hebben we een hele tijd maar zitten kijken. Het is zo rustgevend om naar dieren te kijken. In heb dat altijd al gehad, vroeger met mijn konijn Pluisje was dat ook. Als ik even niet lekker in m'n vel zit kreeg ik altijd van mama Pluisje op schoot en werd daar helemaal rustig van. Nou is en konijn niet te vergelijken met een olifant haha, maar heerlijk om naar te kijken. Als je zo’n tijdje naar een groep staat te kijken komen er ook hele grappige taferelen naar voren. Zo probeerde bijvoorbeeld een baby olifant uit een modder plas te klimmen waar hij denk ik echt 10 min over heeft gedaan. Uiteindelijk is er op z’n knieën uit gekomen.

Verder hebben we ook weer heel veel andere dieren gezien, wildebeest zebra’s, heel veel everzwijnen(ook heel schattig is het als de kleintje op en neer rennen), herten en…!! De laatste van de big 5, het luipaard. Ik moet er wel bij zeggen van heel ver weg! Het was dat er een hele rij auto’s stond en dan weet je dus dat er iets te zien is. Toen zeiden ze ons dat er een luipaard in de boom zat, nou met mijn blote oog kon ik hem niet zien. Ik vraag me ook nog steeds of hoe iemand hem voor het eerst heeft kunnen zien. Maar opnieuw was ik heel blij met mijn camera! Door de maximale zoom kon je hem zien haha. Dus de big 5, check!

Verder nog rondgereden, we hadden ook lekker weer vandaag! Dak omhoog, wind in je haren, zon op je huid heerlijk! Aan het einde van de dag weer terug naar de campside. Gelukkig had papa een beetje kunnen slapen en voelde zich wel iets beter.

Vandaag is het oud jaardag, maar eigenlijk waren we allemaal best moe.. Dus toen hadden we maar bedacht dat we nieuwjaar gingen vieren alsof we in Indonesië waren haha. In Indonesië was het namelijk om 9 uur Tanzaniaanse tijd nieuwjaar. Vuurwerk hadden we natuurlijk ook niet, maar ik had ballonnen meegenomen en die hebben we kapot geprikt haha. Dat was ons nieuwjaar, daarna lekker de tent in! Met Nienke heb ik nog even de gekke 5 minuten beleefd(nja bij ons zijn het er vaak wat meer dan 5 min). We hebben even alle dieren nagedaan op de foto en je raad het al het zijn pracht plaatjes geworden. Het is wel echt heel leuk om papa en Nienke te zien! Lekker weer een knuffel geven, liedjes zingen, dansje doen op de camping(jaja inclusief papa) en spelletjes doen!! Ik ga er nog even goed een dag van genieten, want overmorgen gaan we helaas al weer beide een andere kant op.

Dag 4: Tarangere Park -Arusha

Gelukkig nieuwjaar!!✨✨

Vandaag is het al weer de laatste dag helaas. We gaan vanochtend nog een keer het park in, nu met papa erbij. Helaas vandaag geen luipaard gespot, maar papa had weer genoeg aan de vogels en de bomen kwamen er nu ook bij. Maar ik moet zeggen, ze zijn ook echt prachtig en indrukwekkend.

Heel de ochtend hebben we nog rond gereden en tegen het middaguur was het helaas tijd om naar Arusha te gaan.

In Arusha hebben we nog wat rondgelopen, maar er was niet zo heel veel te doen omdat het 1 januari was. Wel nog wat inkopen gedaan voor morgen, want dan zitten we de hele dag in de auto. Alleen toen we naar het hostel wilde lopen ging het echt kei hard regenen!! We hadden eigenlijk geen zin om als een verzopen kat in het hostel aan te komen. Toen kwam er zo’n klein, tja hoe heet het eigenlijk, soort tuktuk langs. Het is eigenlijk geschikt voor 4 mensen inclusief de driver, maar het is ons gelukt om er met z’n 6e(inclusief driver) in te gaan en zo kwamen we redelijk droog aan!

Het weer was nog niet echt beter dus in het hostel gegeten, een laatste spelletje gedaan en naar bed. Laatste nachtje gezellig met papa en Nienke op de kamer.

Arusha - Sumvé

Om 5 uur s ochtends was het zo ver, afscheid nemen van papa en Nienke. Dat was niet leuk, maar het hoort erbij. Ik vond het echt fantastische dat ze er waren, het was een super week. Het ging echt heel goed met z'n viertjes, we hebben Michelle al geadopteerd :) Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan is nu aangebroken. Wij gaan met de jeep mee terug naar Mwanza en papa en Nienke gaan door naar Lushoto. Daar gaan ze met dezelfde guide als Mitch en ik hadden ook een trekking doen.

Er staat ons wel een hele rit voor de boeg.  Maar het is ook wel lekker om een beetje te lezen, muziek te luisteren en mijn blog bij te werken. Ik loop namelijk veel te ver achter. Hopelijk kan ik het nu allemaal bijwerken en verder nog boeken genoeg! Nou helemaal bijwerken is niet gelukt maar ik heb mijn best gedaan.

Pfoee het was echt een hele rit. We kwamen om half 8 aan in Mwanza. Terwijl we hebben best door gereden. Alleen een paar keer gestopt onderweg om te plassen ergens tussen de bosjes. En een stop gehad voor wat eten waar Mitch en ik een soort oliebollen gegeten hadden! Ook staat er echt veel politie langs de kant van de weg. Omdat we in het donker reden moest je blijkbaar soms was extra betalen ofzo. We moesten namelijk meerdere keren stoppen voor een politieagent. Ook een keer stonden we heel lang stil, toen had hij blijkbaar te hard gereden en kreeg hij een boete. Terwijl voor mijn gevoel rij je met een bus echt veel harder.

Om half 8 waren we dus in Mwanza, we wilde eigenlijk nog wel graag naar Sumvé toe. Anders moeten we morgen zo vroeg op en dan halen we de overdracht ook niet. Alleen met de dalla dalla vonden we niet zo’n goed idee als twee blanke meisjes in het donker. Dus toen hebben we maar taxi William gebeld. Om half 10 waren we in Sumvé, pfoe toen waren we ook echt helemaal klaar met in de auto zitten. Maar gelukkig was dit het voor voorlopig weer even.

Lala salama

1. Suvana:
    16 januari 2018
    Yeahhhh vanochtend las ik deel 1 van jullie safari. Nu, in de avond deel 2... ik ben nog door de foto's gekeken, maar ik denk niet dat er safari foto's bij waren? Ik ben benieuwd naar het wildebeest. Nooit gezien of een baobab boom☺️
    Ik ga nu ook slapen. Wel te rusten✨
  2. Ann:
    17 januari 2018
    Toen ik je enthousiste verhalen over de beesten las moest ik opeens denken aan de Veerle van nog geen 4 jaar. We hadden toen een ebonnement op Burgers Zoo waar we geregeld samen naar toe gingen. Jij Els Riks en ik.. als we dan en de dierentuin aan kwamen begon jij heel hard te roepen : AAPJES WAKKER WORDEN en gelijk er achter aan MAG IK NU NAAR DE SPEELTUIN. dat was zo grappig,!!
  3. Marianne Gillis:
    18 januari 2018
    En dat enthousiasme is gelukkig niet veranderd zo te lezen...prachtige week schat...ook Peter en Nienke delen natuurlijk van harte je mening. Fijn hoor! Dikke kus
  4. Nienke:
    19 januari 2018