Dag 147-149: Nairobi - Lake Naivasha

17 april 2018 - Lake Naivasha National Park, Kenia

Gelukkig konden we nu in een keer de taxi pakken naar de plek waar de matatu's naar naivaisha vertrokken. In Naivasha moesten we over stappen naar een plekje aan het lake. We hadden namelijk van andere gehoord dat je daar leuke plekjes had om te gaan slapen. Het begon helaas wel te regenen toen we in de matatu zaten dus eerst naar de dichtbijzijnste plek gegaan. Alleen was die vrij duur en zag er niet heel gezellig uit dus toch naar de andere gelopen een kwartiertje verder op en dat was de moeite waard. Het was en goedkoper en ze hadden echt een gezellig restaurant met chill banken met hele grote kussens van kitenge wat er echt leuk uit zag. Uiteindelijk ook maar goed dat we voor deze plek hadden gekozen, want het heeft de rest van de middag geregend. Dus hebben we heel de middag lekker op de bank gechilled, beetje gelezen en spelletjes gespeeld.
De volgende dag gingen we naar Hell's gate, een national park in de buurt. Alleen toen we wakker werden was het koud en grijs! We dachten echt nooo, dit wordt nog wat vandaag. Uiteindelijk toch ons lekkere warme bedje uitgekropen en gelukkig werd het al snel een stuk warmer.
We gingen op de fietsen, die we bij het hostel hadden gehuurd, naar Hell's gate park en al snel was er niets meer over van de koude ochtend.
Het was echt prachtig in het park, we fietste tussen de heuvels, groene velden, rots kloven en allerlei dieren! Heel veel pumba's (knobbelzwijnen), zebra's en herten. Het was echt leuk om zo tussen de dieren en mooie omgeving te fietsen. Het is wel al bizar hoe veel 'normaler' het is geworden om bijvoorbeeld een zebra te zien, het is niet meer zoals Kim nu had bij de eerste zebra. Maar ik vind het nog steeds echt fantastisch en helemaal omdat je er nu gewoon tussendoor fietste!
Pfoe we hadden wel echt een zware route uitgekozen en poepoe mijn conditie is ook niet meer wat het geweest is. We voelde ons al drie kneusjes omdat we niet alle stukken fietsend konden, maar later kwamen een Belgisch koppel tegen en die hadden ook stukken moeten lopen, gelukkig. Het ging namelijk continue berg op. Maar toen kwam de tocht naar beneden dat was ook nog een hele ervaring, het was namelijk heel stijl met veel stenen. Dus daar ook soms maar stukken gelopen haha.
Daarbij hadden we nou ook niet de beste mountainbikes, de versnellingen waren niet echt top. En ik moet zeggen sowieso niet echt veel verstand van mountainbikes maar Kim en Mitch gelukkig meer haha.
We kwamen op de terug weg ook eens een enorme kloof in de aarde tegen, we hadden echt geen zin om terug te gaan dus maar onze fietsen getild en er door heen te gaan. Het het weer een goede actieve dag. Alleen toen we net het park uitkwamen begon het echt mega hard te regenen en een beetje te hagelen. Het is altijd wel grappig om te zien dat dan heel het leven op straat stopt en las weer verder gaat als de regen voorbij is. Wij waren de enige op straat en volgens mij verklaarde iedereen ons voor gek en riepen ook vaak 'kom hier schuilen'. Maar de kans dat de regen snel op zou houden was niet heel groot, dus we dachten we kunnen maar beter gewoon fietsen en heel hard hopen dat ze een warme douche hebben in het hostel.
Pfoe gelukkig die douche was er, want we waren echt kapot en koud! Daar hebben we met z'n drieën goed van genoten. Een van de lekkerstie douches van de vakantie! Maar het koelt hier dan ook direct af als het regent, dan is het voor onze begrippen koud haha.

Daarna hebben we de avond lekker gechilled en als als Bibi kizees (oude vrouwen in het Swahili) vroeg naar bed. Dat hebben we ook maar als groepsnaam gemaakt, want soms voelen we ons wel als 'n Bibi kizee als we om 9 uur in bed liggen. Maar het is echt zo lekker om lekker vroeg in bed te liggen als het regent en helemaal naneen dag als vandaag.

We hebben ook al gemerkt dat het in de ochtenden beter weer is, dus weer vroeg op want vandaag wilde we naar cresent island. Dat is een schiereiland in lake Naivasha met als het goed is ook weer allerlei dieren. Vandaag niet op de fiets maar met de matatu (klein busje, als een dalladalla) want op cresent island kan je lopen.
Eerst kwamen we bij een soort opvang waar we doorheen moesten en daar liepen we direct al de giraffen en zebra's tegen het lijf, ze waren echt zo dichtbij!! Heel tof om er zo langs te lopen. Daarna kwamen we op het echte schiereiland, dat was weer prachtig en we waren de enige. Heerlijk rustig was het en super mooi weer. Lekker lopen tussen het groen van de bomen, blauwe meer en met heuvels op de achtergrond. In het begin zagen we niet veel dieren, maar op een gegeven moment zagen we ineens giraffen! Weer super dichtbij en het was net lunchtijd dus hebben we op 5-10 meter afstand van de giraffen geluncht, echt fantastisch. Het blijven toch echt prachtige beesten. Op de terug weg kwamen we ook veel zebra's, wilderbeest en allerlei soorten herten tegen. Het begon alleen wel weer een beetje te betrekken.. We zagen de donkere wolken al komen en de wind begon te waaien. En ja hoor weer precies toen we door de poort naar buiten liepen begon het weer te regenen. Net als gisteren we waren het park net uit en het begon te regenen. En ook nu moesten we nog een stukje voordat we droog in een matatu zaten, maarja bij het hostel hadden we weer een warme douche! En naast alle dieren die we al hadden gezien hebben we ook nog hippo's gezien! Het hostel zit aan het meer waar hippo's zitten, maar we hadden ze nog niet gezien. Alleen nu dachten we ze te zien vanuit het restaurant en ja hoor daar zaten ze. Echt super dicht bij! Als je bij de waterrand stond waren ze er maar een paar meter vandaan. Het is überhaupt vet om al deze dieren te zien, maar vandaag en gisteren hebben we ze allemaal echt van dichtbij gezien en op de fiets en lopend is ook heel anders dan vanuit een safari auto.

1. Marianne Gillis:
    17 april 2018
    Ondanks de regen toch veel gedaan! That is the spirit! Tot over 12 dagen....!!!! Heerlijk om,dat al,im,dagen te kunnen tellen!! Xxxx
  2. Suvana:
    21 april 2018
    Ik lees net bij Marianne, nog12 dagen ( Nu dus nog 10) het gaat snel!
    Hippo naast je hostel. Hoe bijzonder!
    En geen conditie zal echt wel meevallen. Jullie doen heel erg veel voor bibi kizees ! Dank voor al je avonturen