Dag 127 - 131: Cape Maclear - Lilongwe - Chingalire - Lilongwe

21 maart 2018 - Lilongwe, Malawi

We hadden besloten om maar twee nachten in cape maclear te blijven. Om zo net wat meer tijd in Zambia te hebben en het is vooral strand en we gaan ook nog naar Zanzibar.
S ochtends wilde we naar een uitzichtpunt lopen. We gingen expres al vroeg op weg, omdat het overdag echt mega warm is. Maar dat was het nu ook al! En het bleek dat er 10 dollar moesten betalen omdat het in een national park was. Toen zijn we toch maar omgedraaid, omdat we 10 dollar voor 10 min op een uitzichtpunt toch wel duur vonden. Later bleek dat je dan heel de dag in de natuur park kon zijn en ook later weer kon terug komen. Maarja jammer de bammer. Het water was ook ook wel heel lekker ♥️ Aan het eind van de middag zijn we pilates gaan doen. Mitch en Alex waren gisteren al yoga gaan doen maar toen hadden Falco en ik geen zin in en zijn we in plaats daarvan een stuk gaan zwemmen. Nu zijn we toch mee gegaan en het was eigenlijk best wel lekker. Het blijft niet echt mijn ding, maar voor zo een keer was het best lekker om te doen. S Avonds hebben we nog een goed feestje gehad, wat inhoudt zwemmen in lake Malawi, gin tonic (natuurlijk) en weinig slaap.
Dit was de avond zelf heel leuk, de volgende dag wat minder haha. We moesten namelijk om 6 de bus hebben en toen was de taxi chauffeur ook nog te laat. Gelukkig was de bus er nog die alleen na een paar uur kapot was. Weer was er iets met de motor en weer het enige wat ze deden was er emmers water over heen gooien. Ik heb net idee dat de buschauffeurs in Tanzania meer van de bussen afwisten dan in Malawi. In Tanzania gingen de bussen ook wel vaak stuk, maar dan wisten ze het op een of ander manier wel weer te fixen (al was het dan maar voor 10 min haha. Een keer zaten we in een dalla dalla die elke 15 min stilstond en dan ging de chauffeur er weer onder liggen om hem te maken en dan konden we weer). Maar hier in Malawi is het al de tweede keer dat we echt mega lang stilstonden en ook nu hebben we maar weer een andere dalla dalla gepakt.
In Lilongwe aangekomen zijn Falco en ik wat gaan lopen en Mitch nog even gaan slapen. Waarschijnlijk lag het wel aan het deel van Lilongwe waar we in zaten, maar het leek helemaal niet alsof je in Afrika was. Grote straten, dure auto's en toen kwamen we bij de shoppingmall aan. Ze hadden daar echt vanalles, Falco en ik zijn gewoon een aantal winkels afgegaam voor de leuk haha. Eerst langs de KFC, dat was best duur dus alleen maar kipnuggets gehad (gewoon om er gegeten te hebben haha). Daarna naar een dierenwinkel met verschillende mooie vogels en vissen. Toen kwamen we in een soort van Action, dus daar ook de schappen afgescharreld. We kwamen erachter dat ze hier billen broekjes verkopen met voor gevormde billen erin hahaha. Daarom hebben al de Afrikanen zulke goede billen ;). Toen als laatste nog de supermarkt, echt een grote. Zo heerlijk ook daar lekker doorheen gestruind. Ik was alleen m'n pinpas vergeten dus eerst weer naar het hostel want we moesten nog bustickets halen en toen de andere kant van Lilongwe op. Daar werd het al wat meer Afrikaans, al kwamen we ook weer een andere shopping mall tegen. Het was me wel even een zoektocht naar bustickets voor over twee dagen naar Lusaka (Zambia). We werden echt van het kastje naar de muur gestuurd, maar uiteindelijk gevonden. Toen lekker in een tuktuk terug naar het hostel, die heb je hier net zoals in Azië ook vrij veel rondrijden. Daar lasagna gegeten♥️ Eigenlijk eten we hier vrij veel westers/indiaans etc, maar als je bijvoorbeeld lokaal op straat wilt eten krijg je chipsie (vette friet) met kip en heel weinig groenten. Daarbij is ook veel gefrituurd, een keer chipsie is lekker maar ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Of je krijgt mzima(zelfde als ugali in Tanzania, maismeel met water) dat is ook best lekker maar niet elke dag en ook daar krijg je niet veel groente bij, soms wel bonen. Ik snap er eigenlijk niets van dat ze hier zo weinig groente eten, want het is wel beschikbaar en helemaal in het seizoen waar we in zitten.
S Avonds weer burgerlijk vroeg naar bed, het is bij ons of vroeg burgerlijk naar bed of we maken er een goed feestje van.

De volgende twee dagen waren we in een dorpje dichtbij Lilongwe. In Rwanda waren we een Zwitsers ouder koppel tegen gekomen die ons hadden aangeraden om hier langs gegaan en het was echt super! Ben, de man die alles heeft opgezet is een Afrikaanse muzikant en Chief van het dorp. Zijn accomodatie heet Bens rural homestay. Hij heeft een soort van hele gemeenschap opgezet en is met heel veel projecten bezig voor zijn dorp en omgeving. Hij heeft een enorme stuk land, wat van zijn ouders is geweest en daar doet hij vanalles mee. Zo is hij bijvoorbeeld begonnen met extra lessen geven aan schoolkinderen, bijvoorbeeld extra Engels. En zo is hij alles langzaam gaan uitbreiden. Er zijn bijvoorbeeld groepen, een vrouwen groep of een jeugdgroep die stukken instuderen en gaan performen met een onderliggende boodschap, die zijn gemaakt om een boodschap over te brengen. Bijvoorbeeld om te proberen om meer vrouwen in management posities te krijgen. We hebben ook mogen zien hoe is aan het repeteren waren. Ze waren ook echt wel goed. Ben had er zo ook een keer voor gezorgd dat iemand langs kwam om hen les te geven.
Van te voren hadden we eigenlijk geen idee wat we konden verwachten, maar het was echt heel mooi om te mogen mee maken. We zijn de hele dag door Ben of andere mensen uit het dorp op sleeptouw genomen. We hebben onze eigen lunch en avondeten verzameld, geslacht en bereid. Eerst het veld in om pompoenbladeren en bladeren van de zoete aardappel te plukken. Ik had die nog nooit gegeten, maar dat kan blijkbaar dus. Daarna leerde ze ons hoe die te bereiden en zelf nog pindameel gestampt om erbij te doen. Daarna moest er een kip worden geslacht. Ik moet zeggen dat ik daar niet echt heel vrolijk van werd. Ik weet het een beetje naïef, maar ik hoef dat echt niet zelf te doen. Wel moest ik deze keer van mezelf kijken...
Het eten was allemaal heel lekker! Thuis ook maar eens proberen om de pompoen en zoete aardappel bladeren te eten, dus pap aan de slag in je moestuin haha.
Verder hebben we nog vanalles gedaan deze twee dagen, mee water gehaald op ons hoofd, zelf pindakaas gemaakt die we konden meenemen, de andere versie van het bao spel geleerd en we zijn maar de Chief van een dorpje in de buurt geweest. We konden vragen stellen en ze vertelde wat over de gebruiken en gewoontes van nu en vroeger. Het was echt heel leuk om dit allemaal te zien en te doen. S Avonds kregen we weer erg lekker eten en onze eigen kip. Ik blijf het toch maar een beetje raar vinden, maar bij deze kip weet je wel zeker dat hij een goed leven heeft gehad. Michelle heeft zelfs nog de anus van de kip op haha. Blijkbaar willen mannen dat deel graag hebben omdat het goed is voor de potentie, maar Falco hoefde het niet (wat ik wel snap haha) Maar Mitch eet ook alles van de vis op dus wilde dit ook wel proberen. Ze moesten daar toen allemaal wel heel hard lachen, het was volgens mij niet helemaal de bedoeling dat een vrouw het at haha. Maar het smaakte gewoon naar kip, blijkbaar. Ik heb het maar gewoon bij het normale kippen vlees gehouden haha.
Toen heeft Ben nog wat liedjes voor ons gespeeld op z'n gitaar. Hij maakt allerlei soorten muziek van kerk muziek tot muziek die hij in deze gemeenschap niet kan spelen. Er gaat namelijk over de opwekkende potentie van casava haha. De tweede dag had hij een optreden bij een kerk in de buurt. Hij was gevraagd om door een lied te spelen die ze op de radio hadden gehoord en vroegen of wij mee gingen. Het was echt fantastisch, het leuke was dat dit allemaal niet voor touristen was opgezet, maar wij gingen met hem mee iets wat hij anders ook was gaan doen. Je zat daar tussen de mensen en zag wat ze normaal gesproken op een zondag middag doen. Wel werden we natuurlijk van alle kanten aangestaard, want wanneer kwam er nou een mzungu in hun dorp. Eerst er gezongen en wat bij gedanst en toen was het tijd voor het optreden van Ben. Hij zong en speelde gitaar en drie meisje van het dorp zongen mee. Daarna werd er nog een dansbattle voor de kinderen gedaan en gingen de vrouwen een traditionele dans doen. Het was bijzonder om zo'n middag mee te maken. Daarna was het wachten op de dalla dalla met weer een hele delegatie kinderen, maar uiteindelijk konden we met de pastoor meer rijden. Het waren weer een bijzondere aantal dagen.

1. Suvana:
    1 april 2018
    Mooie avonturen Veerle !!!
    Heel bijzonder. Maar die Afrikaanse biklendoekjes✨?/?✨Hahahahaha dat klinkt wel heeel gek
  2. Peter:
    6 april 2018
    Stoere Veer, met je kippen slachten kijken...tja....dikke zoen