Dag 136 - 137: Livingstone - Lusaka - Dar es Salaam

30 maart 2018 - Dar es Salaam, Tanzania

Nou en daar gaan we dan, vandaag terug naar Lusaka. Weer lekker een uur of 7 in de bus en dan morgen door naar dar es salaam, 2000km😱 We hebben wel naar vliegtickets gekeken alleen die zijn echt 5 keer zo duur...
We hadden gehoopt een beetje op tijd een Lusaka geweest met mooi weer in een wasje te kunnen doen want onze kleren stinken! Bah, ze zijn natuurlijk super vaak nat geworden en weer opgedroogd en dat is niet echt bevorderlijk voor de geur... Ik moet zeggen dat we heel veel naast stinkende mensen in de bus hebben gezeten, maar deze kleren kunnen er ook wat van, gelukkig hebben we genoeg bij dus we kunnen wel nog even vooruit haha. Helaas waren we er niet heel vroeg en was het geen mooi weer... Dus zijn we maar een shoppingmall in gegaan om wat te eten en inkopen te doen voor onze ellendige busreis van morgen. Wow, nou dit was de meest luxe supermarkt die we tot nu toe hadden gezien, goed wat eten ingeslagen en toen snel naar het hostel. Net op tijd voordat de regen losbarste.
Het was weer een vroegertje, om half 5 zaten we in de bus, dus snel nog maar even wat slapen. Pfoe nou ik heb echt goed geslapen in de bus heerlijk, zo waren er direct wel wat uurtjes voorbij. Wel had ik een hele irritante man naast me zitten. Ik heb vaak bij voorbaat al geen zin om met ze te praten want dan kom je er niet meer vanaf en willen ze altijd meer. Ik weet dat het een stom vooroordeel is, alleen het probleem is dat m'n vooroordeel heel vaak bevestigd wordt en zo nu ook weer. In het begin was het wel gezellig, maar dan wil hij al direct je nummer, graag ook je NL nummer. Ik moet echt langs komen in dar es salaam en hij komt me opzoeken in Nederland. En dit wordt dan niet een keer gezegd maar 10, heel irritant. Het scheelt wel dat je een tanzaniaans en NL nummer hebt. M'n Tanzaniaanse mogen ze best hebben, die heb ik over drie weken toch niet meer maar m'n NL krijgen ze niet.
Nou het was newel een busreis, ze zeiden dat hij 25 uur zou duren, maar het was natuurlijk langer. Uiteindelijk 37 uur😵 Pijn in je kont, in je rug, in je nek eigenlijk overal haha. Wel was het heel leuk dat ik uit het raam keek en ineens een giraffe zebra's gnoes en herten zag staan! We reden blijkbaar door een national park heen en ze stonden echt heel dicht langs de weg!
De reis duurde dan wel 37 uur, maar de rest ging eigenlijk vrij soepel. Een keer een band verwisseld maar dat was het en ook grens overgang ging heel soepeltjes.

En toen waren we weer in Tanzania! Toch wel leuk om terug te zijn. We konden direct ons Swahili een beetje oefenen in de bus. Het is toch weer een beetje inkomen na 3-4 weken. Maar het was ook wel duidelijk dat we weer terug waren, de eerste wc was direct weer een vies gat. Maar wat ook weer terug was, waren de lekkere appels en chipsie mayai♥️ (omelet met friet erin). Dat hadden we toch wel een beetje gemist.

We hadden eigenlijk gehoopt om in een keer door te vliegen naar Zanzibar zodat we geen nacht in Zanzibar hoefde te zijn. Alleen omdat de reis langer duurde ging dat helaas niet meer. Dus in het zelfde hostel als papa en Nienke dicht in de buurt van het vliegveld geslapen. En toen douchen! Oef, ik voelde me echt zo vies bahbah . Heb me denk ik nog niet zo gevoeld, misschien alleen op de kili. Daarna nog lekker een serietje gekeken en morgen op naar Zanzibar!

1. Peter:
    6 april 2018
    Op naar zanzibar met zijn bounty stranden!
  2. Peter:
    6 april 2018
    Peter was weer helemaal in afrika toen jullie hier waren...veel liefs, Marianne
  3. Suvana:
    11 april 2018