Dag 140 - 143: Stone town - Nungwi

4 april 2018 - Nungwi, Tanzania

Jeeej, vandaag komt Kim aan! We gaan haar ophalen van het vliegveld en daarna gaan we met z'n 5e door naar Nungwi. Lekker luxe met de taxi, maar scheelt veel gedoe, tijd en ruimte en als je met z'n 5e bent is het prima te betalen. Het was echt leuk om Kim weer te zien! In Nederland zie ik haar best vaak, even een theetje, samen de stad in, hardlopen, paardrijden of we maken er een hele Kim Veerle dag van. Dus leuk dat we nu met z'n drietjes door gaan😊

Alles op Zanzibar is echt veel duurder dan in de rest van Tanzania, zo ook de accommodatie. Maar we hadden echt een chill plekje gevonden! Het was een huis met drie kamers en omdat we met z'n 5e waren hadden we heel het huis voor ons zelf, met keuken, woonkamer, veranda en tuin heerlijk. Daarna direct naar het strand gegaan, wauw het is echt prachtig. Wit zand en fel blauwe zee! In het blauw van de zee zitten ook allerlei schakelingen van het blauw, paradijsje op aarde🌴 Daar hebben we onze middag doorgebracht en s Avonds konden we lekker zelf koken. Heerlijk om zelf weer een hele berg groente te bakken. We hadden Doritos chips in de winkel gevonden, dus een soort van nachos gemaakt met groente, mmm.

De volgende dag wilde we naar een ander strand. Dit was namelijk net het strand voor allemaal barretjes en we vonden het wel leuk om een rustiger plekje op zoeken. Ook omdat je tig keer wordt aangesproken of je geen armbandje, beeldje of kokosnoot wilt kopen.
Het was s ochtend weer warm! Zwetend door het dorpje gelopen totdat we bij een strandje aankwamen, ook weer prachtig. Het begon alleen te betrekken dus we gingen weer richting ons appartementje. We gingen nu alleen over en strand en kwamen er achter dat we echt maar 5 min lopen van het strand van gisteren afzaten 😂 Ik weet niet hoe we zijn gelopen die ochtend maar in ieder geval heel erg om. Het was maar goed dat we terug ging want het begon op een gegeven moment heel hard te regenen en dat is heel de middag door gegaan. Dus hebben we de middag doorgebracht met spelletjes en chillen.
S Avonds gehad Joyce Ugali gemaakt om Kim het typische Afrikaanse eten te laten proeven en s avonds naar een feestje gegaan. Eerst nog Afrikaanse dans les gehad (lees: hoe schud ik met m'n billen haha) Echt bizar hoe die Afrikanen dat allemaal kunnen, dat gaat hem bij mij nooit worden. Het was wel een redelijk westers feestje met veel blanke mensen en westerse muziek. Maar gelukkig werd er ook Afrikaanse muziek doorgedraaid en weer goed gedanst!

Nou we waren nu wel weer toe aan het chill dagje, even bijkomen van gisteravond dus lekker naar het strand. Gelukkig was het nu beter weer dan gisteren, nu was het wel een echte strand dag. Mitch en ik hebben even het kind in ons naar boven gehaald en een strandkasteel gemaakt. Iedereen zat ons wel aan te kijken, maar who cares, wij vonden het leuk haha. S avonds was het weer een vroeg naar bed dagje, want morgen duiken!

Nou vandaag is een van mijn grootste dromen is uitgekomen! En dat zonder dat ik dat van de voren had gedacht dat dit zou kunnen gebeuren.

Michelle en ik hadden ons vandaag opgegeven om te gaan duiken. Ik heb al een PADI (duikcursus) gehaald in Indonesië, dus wilde heel graag gaan duiken. Michelle heeft er nog geen, maar nu kwamen we erachter dat ze een proef duik kan doen. Dan kan je iets minder diep en je gaat met een instructeur, maar zo konden we toch wel een beetje samen gaan. Super leuk, want ik wilde heel graag duiken en had het in mijn eentje ook wel gedaan, maar met z'n tweeën is toch wel wat leuker. En het past ook wel mooi in ons straatje van een half jaar maximaal samenzijn haha.
Dus 's ochtends vroeg opgestaan en naar de duikschool. Ik kreeg eerst een refresher cursus, omdat ik al 3 jaar niet meer gedoken had en Mitch krijg ook een spoed cursusje. Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vond om even weer opnieuw alles door te nemen. Want na drie jaar was alles toch wel een beetje weggezakt, maar gelukkig kwam er ook wel heel veel weer direct naar boven.
Eerst moesten we een uurtje op de boot, het weer was vandaag niet zo fantastisch. Bewolkt en regen, zaten we daar op Zanibar in de stomende regen op de boot. Maar toen zagen we in de verte dolfijnen! Ik had de dag van de voren wel met de duikinstructeur gesproken en hij zei dat ze vaak dolfijnen zagen, maar ik had niet verwacht ze zelf ook te zien! Ik blijf het nog steeds prachtige beesten vinden en zo vet om ze in het wild te zien.
Toen het water in, het was echt weer heel erg leuk om te duiken. Het ging ook direct een stuk beter dan in het zwembad, omdat je hier ten minste de ruimte had. De eerste duik direct al heel veel gezien, een schildpad, octopus, kreeftjes, veel soorten vissen en mooi koraal. Ik blijf het ook een geweldig gevoel vinden om door het water te kunnen zwemen, te kunnen ademen onder water, op z'n kop te hangen om overal onder te kijken en als je richting het oppervlakte kijkt zie je het helder blauwe water met alle belletjes prachtig. Wat ook zo heerlijk is, is dat is zelf door het water heen zwemt/zweeft, overal rustig naar kan kijken, met alleen het geluid van de eigen ademhaling.
Maar toen kwam het, toen we boven kwamen zagen we dolfijnen op een afstandje! Lig je daar in het water terwijl er dolfijnen in de buurt zijn❤❤ Echt fantastisch, maar het werd nog beter. We zijn toen in hun richting gezwommen, alleen toen ging die groep met dolfijnen de andere kant op. Maar toen kwam er een nieuwe groep dolfijnen aan die recht op ons afzwom! Ik had mijn duikuitrusting nog aan dus kon gemakkelijk onder water kijken tot ze ongeveer op 1-2 meter afstand waren, wauw. Sinds ik een klein meisje was heb ik de droom gehad om een keer met dolfijnen te zwemmen. Alleen ik wilde dit dan wel bij een goede organisatie en bij dolfijnen in het wild en zo bijvoorbeeld niet bij dolfijnen in gevangenschap die slecht worden behandeld.
Nou en wat kan je dan nog beter wensen dan dit, in het wild waar niets van gevangenschap aan te pas komt. Voordat ik ging duiken had ik gehoopt dat ik dolfijnen zou kunnen zien, maar dit had ik nooit kunnen dromen. Later toen we weer op de boot zagen kwamen er weer groepen met dolfijnen aan, dus wij allemaal het water in. Weer waren ze vrij dichtbij, alleen als ze te dichtbij kwamen gingen ze onder water, maar dan kon je ze alsnog als je onderwater keek heel goed zien. Dan zwom er een hele groep onder je door. Wat ook heel vet was, was dat je ze onderwater kon horen. Ze maakte allerlei geluiden naar elkaar.
Toen kwam er nog een tweede duik, die vond ik nog mooier dan de eerste. Je had namelijk rotsen met kleurrijk koraal met daarom heen super veel vissen in allerlei soorten, maten en kleuren. Fel geel, oranje, blauw, noem maar op. Veel vissen waren ook absoluut niet bang en kwamen zo dichtbij dat je ze bijna kon aanraken.
Nou dit was me het dagje wel, van een druilerige ochtend naar duiken en zwemmen met dolfijnen. Beter had ik het me niet kunnen wensen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ann:
    12 april 2018
    O Veerle , Wat fijn en vet gaaf voor je. Ik weet nog heel goed dat de dolfijn vroeger je lievelingsdier was. Els en ik hebben nog eens de fout gemaakt om een hele groet dolfijn voor je te kopen wat achteraf een haai of zo iets bleek te zijn. Je was er blij mee maar tegelijkertijd ook teleurgesteld. Ben heel blij voor je dat je nu met ze heb kunnen zwemmen.
  2. Marianne Gillis:
    13 april 2018
    Ohh Veer!!!!! Super Super Super! Ben zoooo blij voor je !!! Nu ben ik wel een beetje jaloers...maar wie weet gaan we het nog ooit beleven! Veel plezier in het paradijs nog een paar weken en alle liefs voor jullie xxxx
  3. Suvana:
    14 april 2018
    Van paradijs naar paradijs✨❤️✨
    Wat een geluk dat je wilde dolfijnen mocht meemaken. Super bijzonder.
    Onder water hoor je al die piep-geluiden die ze maken... klinkt zo magisch... dolfijnen spreken ook tot mijn hart...
    Wat een avonturen!!!schitterend✨🍀✨