Dag 90 en 91: Kigali (Rwanda) - Rubya (Tanzania)

12 februari 2018 - Kigali, Rwanda

Dag 90: Kigali
S ochtends heel vroeg moesten Suus, Iet, Yvonne en Marthe al de bus pakken. Mitch en ik gaan een dag later, omdat verschillende mensen problemen aan de grens hadden gehad. Daarbij moeten zij nog dingen in Rubya regelen waardoor we woensdag toch niet in het ziekenhuis konden meelopen. We hadden niet echt plannen voor vandaag, maar we wilde Kigali in, want echt veel van de stad zelf hebben we nog niet gezien. Bij het ontbijt kwamen we een ouder stel uit Zwitserland tegen die met hun auto van Zuid-Afrika terug reden naar Zwitserland. Dat lijkt me echt heel vet om te doen. Daar hebben we een tijd mee zitten kletsen en hebben we tips voor Malawi van gekregen. Daarna zijn we de stad in gelopen. Zelf de stad is heuvelachtig, we hebben flink wat omhoog en naar beneden gelopen. Het was niet echt heel mooie omgeving, maar ik vind het altijd leuk om stukken te lopen omdat je dan pas echt ziet hoe een stad eruit ziet en in elkaar zit. Dan kom je niet alleen in de touristische gedeeltes. Nog wat boodschappen gedaan en lekker gegeten en toen snel naar het busstation. De lucht werd namelijk ernorm dreigend. Gelukkig waren we bijna optijd voor de regen bij het busstation om tickets voor morgen te kopen. Het is een hele reis naar Rubya dus we dachten we nemen een vroege bus. Nou die hebben we, om 3 uur moeten we er zijn pfoe dat wordt weer een kort nachtje. Daarna zijn we in het hostel gebleven omdat het regende, nog even wat gaan eten en toen maar snel in ons bed gaan liggen. Wel nu dubbel een wekker gezet, want we willen niet weer die stress van een paar dagen geleden. Toen stond er wel echt een engeltje op onze schouder.

Dag 91: Kigali (Rwanda) - Rubya (Tanzania)
Met nog de laatste aanblik van Rwanda, mist in het dal en en opkomende zon boven de bergen uit en toen kwamen we bij de grens. Weer op naar tanzania om de laatste 2,5 week van het coschap te volbrengen en dan reizen :) Nu heb ik er nog meer zin in, helemaal na deze mini vakantie in de vakantie.

Nou en we zijn weer in Tanzania. Eerst met 5 Tanzanianen in een taxi gepropt en nu zitten we in de bus, krijgen onze billen weer een african massage en ligt er weer een laag stof op mijn mobiel. Toen we naar Rwanda gingen hadden we een reversed cultuurschok, maar nu weer terug zijn zie je de verschillen nog duidelijker. Met name de wegen waren in Rwanda heel goed met betere bussen, maar ook het landschap is toch echt anders. Het is hier veel droger dan in Rwanda. Het gedeelte richting Rubya is wel heuvelachtig, maar minder hoge heuvels een andere begroeiing.
Pfoe het was me wel een rit, super vaak overstappen van vervoersmiddel en weer compleet in elkaar gevouwen in de dalladalla. Op een gegeven moment zaten we echt volledig klem achterin. Je werd er bijna claustrofobisch van, maar we konden ook nauwelijks bewegen. Het was zo erg dat ik niet eens wat kon eten. Het duurde sowieso allemaal veel langer dan gepland. We hadden expres een vroege bus genomen, maar we maakte echt een enorme omweg. We ging namelijk eerst naar Bukoba wat boven Rubya ligt en vanuitdoor moesten we nog 69km weer naar beneden. Uiteindelijk waren we ook niet eerder dan Suus en Iet terwijl die s ochtends vertrokken. We hebben er uiteindelijk 17 uur over gedaan 😒. Maarrr toen waren we er. We zijn nog even snel een biertje op het uitzichtpunt gaan drinken. Op een paar minuten van hij huisje is namelijk een prachtig uitzicht punt, wauw. We waren de busrit zo weer vergeten.

1. Suvana:
    20 februari 2018
    Een busrit van 17 uur vergeten door prachtig uitzicht en een biertje...das wel heeeel knap! Ik was al gammel van het alleen maar lezen😉

Wederom dank voor je verhaal😘
  2. Chris en Hugo:
    21 februari 2018
    Hallo dames,
    We hebben weer genoten van alle verhalen met de vele belevenissen.
    Geweldig evenals de foto`s die de verhalen nog versterken.
    Ga zo door dan kunnen wij ook blijven genieten en veel over het leven daar meemaken.
    Lieve groetjes Chris en Hugo
  3. Marianne Gillis:
    22 februari 2018
    Ohh liefie...wat een reis weer!! Maar wat heerlijk om weer goed aan te komen met zo'n uitzicht! Dikke kus voor jullie 😚 😚 😚 😚