Safari: Serengeti en Ngorongoro Crater

29 december 2017 - Serengeti National Park, Tanzania

Dag 1

Jaaaa we gaan op safari, whoehoe. We hebben er allemaal echt heel veel zin in. Maar eerst moeten we de dalla dalla pakken naar Kisesa, want daar worden we opgepikt. Nu maar hopen dat de dalla dalla op een doordeweekse dag iets minder vol is, want nu moeten we wel met de backpacks van papa en Nienke de dalla dalla in. Het was nog even een gehaast maar gelukkig was er nog een dalla dalla die niet zo vol zat en de tassen konden achterin. Papa had nog even stress om z'n tas, dat de achterklep niet open zou gaan. Maar ach een extra touwtje moet voldoen toch haha. Dit was ook weer een hele nieuwe ervaring voor papa, helemaal toen onderweg de dalla dalla helemaal werd volgepropt. In het begin vond hij alles nog mooi tot dat hij als een sardientje in blik werd geperst tussen allemaal Afrikanen en billen in z'n gezicht kreeg haha. Het was een mooi gezicht, gelukkig hoefde we toen niet ver meer.

We hadden afgesproken bij het politiebureau in Kisesa onder een grote boom. Dat was nog even zoeken. Het politiebureau was snel gevonden, maar de grote boom.. haha. Maarja meer dan een politiebureau zal er niet zijn en al snel kwam daar ook de auto aanrijden! Kennis gemaakt met de vrouw die nog met ons meeging (Stacya, een Amerikaanse) en de twee guides. Pfoe dat ze Amerikaans is is wel duidelijk haha. Ik dacht dat wij hard praatte, maar dit overstemt alles. Gelukkig werd dat al snel wat minder.

Ik was alleen al toen we op de auto stonden te wachten niet zo lekker een misselijk geworden. Ik dacht echt noo waarom nu. Gelukkig had Nienke een reispilletje en paracetamol tegen de hoofdpijn. Toen maar voorin proberen te slapen, want bahbah was echt niet lekker.

Heb dus van de rit naar het park niet echt wat meegekregen, maar gelukkig  toen we een paar uur later bij het park aankwamen voelde ik me beter. Maar het was ook fantastisch om het park binnen te rijden en direct al allemaal wilde dieren te zien. Ik had niet verwacht dat we direct vanaf moment 1 al heel veel wilde dieren zouden zien. Hertjes, zebra's en wildebeest. Het is echt bijzonder om al die dieren in het wild te zien.

En toen zagen we de eerste giraffe! Wat een fantastische beesten zijn het toch. De eerste waren nog vrij ver weg, maar al snel kwamen ze heel dicht bij. Je ziet ook wel echt dat gewend zijn aan mensen. Ze rennen namelijk niet direct weg als we met de jeep aankomen. Dit is voor ons wel heel leuk omdat je ze zo van veel dichterbij kan bekijken. Ook kwamen we bij een rivier die helemaal vol lag met nijlpaarden en keek je de andere kant op dan zag je krokodillen. Je komt echt overal dieren tegen. Bij de lunch toen ik naar de wc ging zat er zelfs een salamander in de wc! Wel toepasselijk, want vroeger als kind was ik wel eens bang dat er een of andere dier in de wc zat die me dan vervolgens in mijn billen ging bijten haha. Nooit gedacht dat er echt ooit zo’n dier in de wc zou zitten (al heeft hij gelukkig niet gebeten 😉 )

In de middag begon ik me weer niet zo lekker te voelen, maar gelukkig waren er op dat moment net wat minder dieren om te zien dus heb ik niets gemist toen ik m'n ogen dicht deed. Na de andere helft van het reispilletje en wat paracetamol ging het gelukkig weer wat beter. Daarbij helpt de mooie omgeving en de dieren gelukkig ook wel om het van je af te zetten

Een beetje tegen het einde van de dag zagen we allemaal jeeps bij elkaar staan! Nou dan weet je dat daar in ieder geval wel iets bijzonders te zien is en dat was ook zo. Toen we er aankwamen lag een leeuwin heel dicht langs het pad en iets verder op waren de welpjes aan het spelen. Wauw wauw. Daar hebben we een heletijd bij staan kijken. Op een gegeven moment ging de leeuwin lopen waardoor ze zelfs nog dichter bij de auto kwam, prachtig.

Na de eerste dag hadden we al 3 van de big 5 gezien. De leeuw, olifant en cape Buffalo. Nog twee te gaan! De neushoorn en het luipaard.

We slapen in tenten midden in de Serengetti! Het is wel bijzonder om zo midden tussen de dieren te slapen. Al denk ik dat ik er niet veel van mee krijg want was echt kapot. Kon m'n ogen nauwelijks open houden toen we op ons eten aan het wachten waren.

Lala salama

Dag 2

Nou ik was gisteren zo moe dat ik inderdaad als een blok heb geslapen. Ik heb niets om me heen gehoord aan dieren. Wat ook heel fijn was, was de warme slaapzak. Deze was echt veel warmer dan die op de Kilimanjaro. Terwijl ik nu helemaal voorbereid in bed lag met een lange broek en trui. Ik werd zelfs ‘s nachts een keer wakker, omdat het zo warm was haha.

Ik voelde me gelukkig wel iets beter, had nog niet heel erg zin in ontbijt, helemaal niet toen de geur van omelet langskwam,maar een beetje kon ik wel eten. Alleen met Michelle wat het nu minder goed gesteld.. Die had heel de nacht slecht geslapen, omdat ze zo misselijk was en ze voelde zich ook echt nog niet goed. Dat is zo erg balen. Ik snapte het nu extra goed want gisteren gingen ook wel even een paar doem gedachten door m'n hoofd.

Toen de guides gingen opruimen wilde we eigenlijk allemaal helpen. Het voelt heel raar dat jij niets aan het doen bent terwijl de guides je tent aan het opruimen zijn. Bij de Kili hoefden we ook niet onze tent op te ruimen, maar daar waren wij al aan het lopen terwijl zij aan het opruimen waren. Dus we hebben hier toch maar een  beetje geholpen.

Het is wel echt heel vet om zo wakker te worden midden in de Serengetti! In de verte zag je gewoon wildebeest en giraffen. Daar wil je toch elke dag wakker worden!

Vanochtend hadden we eerst nog eventjes nog de Serengetti en daar door naar de Ngorogoro Crater. De uitgang van de Serengetti is gelijk ook de ingang van de Ngnorogoro Crater.

Net toen we het park uitkwamen zat er in de bosjes een Chita! Mitch wilde die graag zien, maar daarvoor moet je denk ik wel geluk hebben. Maar we hebben er een gezien! Het was wel van een afstandje, maar onze camera fungeert als een uitstekende verrekijker! Daarna zagen we langs de weg leeuwinnen met welpjes liggen! Ik blijf het toch bijzonder vinden dat het ze allemaal niets uit maakt. Je staat er gewoon met alle auto's langs en ze blijven gewoon liggen. De we hebben de leeuwinnen en de welpjes goed kunnen bewonderen.

Daarna weer door, we konden kiezen direct door naar de crater of eerst langs een Massai dorpjes waar je dan apart voor moest betalen. Uiteindelijk hebben we er niet voor gekozen om langs de Massai te gaan, want dat gaat dan weer van de tijd af die je in de crater bent. Op weg naar de crater zelf zag je wel heel veel Massai mensen langs de weg en ook wat dorpjes. Dat was al leuk om te zien.

Wat een mooi uitzicht boven op de crater! Je kan het helemaal overzien, prachtig. In de verte zie je allemaal stipje wat de dieren zijn. Het was ook heel mooi weer wat het plaatje helemaal af maakte.

Wat me eigenlijk vooral opviel aan de crater dat alle beesten eigenlijk super dicht bij elkaar leven. Je ziet overal groepen staan. Ook soms gecombineerd, zo zie je vaak wildebeest samen met zebra's staan. De omgeving is echt weer totaal anders dan de Serengetti. Het is bijzonder om in zo'n enorme crater alle dieren te zien leven. Het is een enorm groot oppervlakte, maar toch voelt het alsof ze niet echt weg kunnen omdat ze in de crater zitten. Ook hier heb je weer een grote verscheidenheid aan dieren. Alleen de giraf en een soort hert zie je hier niet.

Wel hebben we olifanten, wildebeest, buffalo's, struisvogels, nijlpaarden en nog veel meer gezien. Papa was vooral geïntrigeerd door alle vogels soorten helemaal toen de ooievaar voorbij kwam die om Nederland in de zomer is en in Afrika gaat overwinteren. En... Mannelijke leeuwen! Wauw!!! Ik wilde heel graag nog mannelijke leeuwen zien. Dat is gelukt en hoe! We hebben er echt heel veel gezien. Bij de eerste vonden we het al fantastisch en die lag niet eens met zijn hoofd naar ons toe. De tweede lag dat wel! Daarna hebben we er nog een stuk of vier gezien die allemaal lagen te chillen in de zon. Echt fantastische beesten zijn het toch, zo mooi! Bij de leeuwen in de buurt lagen ook was vrouwelijke leeuwen en welpjes! Toen kon het al helemaal niet meer stuk. Ik ben ook echt zo blij met mijn camera. Hij maakt hele mooie foto's en je gebruikt hem eigenlijk ook gewoon als verre kijker.

Toen we weg gingen van de welpjes en hun moeder kwamen we nog een mannelijke leeuw tegen!! En die lag niet op z'n luie reet maar was aan het lopen. En hij liep niet 20 meter verderop maar praktisch langs de auto's!! Als we ons hand hadden uitgestoken had je hem kunnen aanraken. Dat is erg verleidelijk, maar dat hebben we toch maar niet gedaan, ik wil mijn hand nog graag houden. Na dit schouwspel gingen we weer verder. Het was wel hilarisch dat wij helemaal lyrisch waren over de leeuwen dan zei papa, ‘Kijk, daar zit een zwarte ooievaar!’

Ons kamp was niet in de crater, maar wat hoger op de helling. Toen we naar boeven reden kwamen we nog een groep olifanten tegen. Bij ons tentencamp zouden ook weleens olifanten zitten, ik ben benieuwd! Nou ik heb weer als een blok geslapen, maar papa heeft ’s nachts wel een avontuur meegemaakt. Op weg naar de wc is hij op een paar meter afstand namelijk een olifant tegen gekomen!! Het zal je maar gebeuren, loop je slaap dronken naar de wc komt je een olifant tegen!

1. Marianne Gillis:
    14 januari 2018
    Ooh lieverds, wat hebben jullie een fantastische safari gehad! Niet te geloven ...en dat alles zo dichtbij. Prachtig verhaal,waar jullie nog lang van kunnen nagenieten...waarschijnlijk je hele leven xxxxxxxx
  2. Ann:
    14 januari 2018
    Ik denk dat het een goed besluit geweest is om niet naar de Masaidorpje te gaan. Ik ( wij) hebben het wel gedaan. De mensen in het dorpje waren erg toeristisch ingesteld. Bij binnenkomst gingen ze even in een groep staan voor de foto waar je voor betaald het. Daarna was er niets gezelligs meer aan Spontane foto’s maken was er niet bij. Ik vond ze zelfs wat agressief naar toeristen of misschien moet ik gewoon zeggen of moet ik gewoon zeggen toerisme is bussenis. Als jullie wat van ons willen zul je er voor betalen. Zo niet dan oprotten.
  3. Suvana:
    16 januari 2018
    Wauw wauw wauw wat een prachtige avonturen... te gek! Wakker worden in een natuurgebied. Wilde beesten, vogels, natuur...fijn om een beetje mee te kunnen leven.
    Een olifant tegenkomen op weg naar de 'wc' ... wilde leeuwen en leeuwinnen, welpjes. Ik neem aan dat er nog meer verhaal komt. Yeah!!!✨🎉✨