Dag 124 - 126: Kande horse - Salima - Cape Maclear

19 maart 2018 - Salima, Malawi

Helaas moeten we het heerlijke plekje bij Kande horse weer verlaten. Maar er valt nog zoveel anders te zien!
Malawi is echt een fantastisch land en voor iedereen een aanrader. Nu gaan we door naar Salima, lekker weer opgepropt in de dalladalla.
Vanuit Salima zijn we direct door gegaan naar Senega Bay, het strand bij Salima in de buurt. We kwamen er tegen de avond aan dus verder niet veel gedaan. De volgende ochtend ging Alex (het meisje uit Amerika) al door Amsterdam cape maclear en wij bleven nog een dag. Je had namelijk een natuurpark in de buurt waar je doorheen kon fietsen. Helaas was Mitch niet lekker dus gingen Falco en ik alleen op pad. Maar eerst had ik in de ochtend nog van weer een mooie zonsopgang genoten. Ik zit helemaal in het vroege opstaan ritme en ben elke dag weer vroeg wakker. Toen ik naar de wc ging zag ik alle kleuren van de regenboog tussen de bomen komen, dus ben ik op een ligbedje bij het strand naar de zonsopgang gaan kijken. Eigenlijk vind ik die ochtenden zo s ochtends vroeg heerlijk. Je bent namelijk echt 24/7 samen met mensen, wat ik echt heel leuk vind, maar het is soms ook wel fijn om even tijd voor jezelf te hebben. Daar zijn de ochtenden voor mij perfect voor. Ik ben altijd een ochtend mens geweest, maar hier zijn ze extra fijn, lekker rustig en nog een lekker temperatuurtje.

Maar na deze rustige ochtend gingen Falco en ik op weg. Het was nog even zien hoe we er zouden komen. We hadden namelijk taxi drivers bij het hostel gesproken en die wilde 35.000 kwacha en dat is meer dan 35 euro. Nou daaaag, dat is echt veel te veel, dus we zijn zelf opweg gegaan. Een shared taxi naar Salima was namelijk 500, dus dan dachten we dan zien we daar wel weer verder. Onderweg nog raad de song gedaan. Ze hadden namelijk echt heerlijke foute nummers opstaan en door naar het liedje te luisteren kon je namelijk de titel raden. Toen we in Salima aankwamen natuurlijk door honderden mensen belaagd en toen zei iemand een mega goedkope prijs, dus wij dachten oké chill jij mag ons brengen. Toen bleek het alleen een fiets taxi te zijn haha en het park was best een eindje verweg, maar toen dachten we ach waarom ook niet dit wordt weer een nieuw avontuur. Dus achter op de fiets taxi. Het was eigenlijk best leuk, zo kan je goed om je heen kijken, het was best comfortabel en een lekker windje. Tot mijn fietser in een keer rechts afsloeg, toen ging ik ineens een andere weg dan Falco. Volgens mij wilde ze met ons een grap uithalen, maar uiteindelijk hadden ze weer moeite om elkaar te vinden haha.
In het Kuti national park kon je fietsen huren en zelf door het park heen fietsen, dus lekker een dag met een Hollands tintje, fietsen. In het park zouden zebra's, 1 giraffe, Buffalo's en verschillende soorten herten zitten. Nou ze hadden zich goed verstopt, we waren er ook niet echt in het juiste seizoen. Het regenseizoen loopt op z'n eind waardoor alles super mooi groen is, alleen het nadeel daarvan was dat de begroeiing erg hoog was en dus moeilijker dieren te spotten. We hebben iets van 1,5 uur lopen zweten, maar geen dier te zien haha. Wel was het mooi om door heen te fietsen, maar warm!! Pfoe straaltjes zweet. Het stomme was dat toen we aankwamen stonden er twee zebra's dicht bij de receptie. Alleen we hadden daar allebei niet heel veel aandacht aan besteedt. Ik had ze wel gezien, maar we waren dingen aan het regelen en ik dacht ach als ik ze hier al zie dan zal het in het park wel goed komen.
Toen maar even gaan lunchen en daarna een stukje de andere kant op gefietst. Daar was je begroeiing veel dichter en hadden we toch ons eerste dier gespot, een hert! En later nog een paar. We hadden de moed om een zebra te spotten toch maar op gegeven en gingen weer richting de receptie. En wat stonden daar weer bij de receptie, twee zebra's! Missie accomplished. En toen hop weer achter op de fiets taxi naar huis, kijken hoe het met Mitch gesteld was. Gelukkig ging het daar wat beter mee, want morgen op naar cape maclear.

Gelukkig ging het met mitch wat beter, want cape maclear was een hele opgave. We hadden namelijk gehoord dat er een boot ging naar cape maclear. Dat leek ons eigenlijk wel wat, want die bussen zijn we onderhand wel een beetje zat. Helemaal opgepropt, continue stoppen en veel pech. Alleen er zou dus een boot zijn maar precies waar en hoelaat... We moesten het strand aflopen 5 tot 10 min en de boot zou tussen 8 en 9 vertekken. Dus maar optijd op weg, ook al blijft het Afrika pole pole (langszaam). We wilde niet riskeren dat hij zonder ons zou vertrekken. Nou bah, het regende weer. Het is wel grappig, we hebben eigenlijk super veel geluk met het weer. Veel zon en telkens als we ergens weg gaan dan begint het te regenen, nou en hier dus ook. Dus met onze backpack door de regen naar het sttand. Pfoe dat was nog best een opgave dat lopen door het zand met die backpack en het was ook zeker niet 5 tot 10 minuten. Ik denk dat we er ruim een half uur over gedaan hebben en of we nou uiteindelijk op de juiste plaats waren weten we nog steeds niet. We werden namelijk steeds weer verder gestuurd en we hoorde verschillende verhalen of de boot wel of niet ging en waarheen, cape maclear of monkeybay?? Op een gegeven moment zouden we op de goede plek zijn maar waar de ferry dan zou moeten aanleggen geen idee... En de ferry zou ook pas om 10 vertrekken (als dat klopt natuurlijk), dat was nog twee uur wachten in de regen. Dus toen hebben we maar besloten dat we toch met de bus zouden gaan. Eerst weer het hele eind terug lopen maar toen zaten we eindelijk in de taxi richting Salima. Het was nog even zoeken en onderhandelen maar uiteindelijk hadden we echt heel goedkoop een taxi naar cape maclear. We wilde eigen geen taxi want dat is vaak heel duur, maar we zijn onderhand wel goede onderhandelaars geworden. Falco en ik de 'bad cop' en de 'good cop' en Michelle mengt zich meestal niet echt maar krijgt dan soms ineens een lagere prijs aangeboden, ideaal. Zo krijgen we met z'n drieën vaak de prijs goed omlaag.
Helaas, ging de auto onderweg kapot en moesten we over stappen op een nieuwe taxi. Dat was nog een heel gedoe, want ze wilde ons meer laten betalen of voor het zelfde geld in een shared taxi. Een shared taxi stopt echt mega vaak om mensen op de pikken en je zit daarmee echt hutje mutje. We gingen dat dus we echt niet voor het zelfde geld doen en ook niet meer betalen want afspraak is afspraak. Maar uiteindelijk zijn we eruit gekomen.
Cape maclear is weer prachtig, direct lekker het water in gegaan. Alex was hier ook weer dus dat was heel gezellig:)

1. Suvana:
    28 maart 2018
    Jaaaa heerlijk de ochtenden! fijn dat je zo geniet!
    ik zie je onderhandelen....over de taxi...leuk pittig...denk ik...
    dank voor je verhalen...zo gedetailleerd! echt fijn
    grote paasknuffels