Dag 138 - 139: Dar es Salaam - Stone town

1 april 2018 - Stone Town, Tanzania

Wow, dit is echt het kleinste vliegtuigje waar ik ooit in heb gezeten! In Indonesië heb ik ook in veel klein vliegtuigjes gevlogen, maar deze wint van ze allemaal. Er waren 4 rijen met aan de ene kant 2 stoelen en de andere kant 1 stoel. Naast ons zaten er nog 3 andere mensen in het vliegtuig en dan twee piloten. Ik zat achter de piloten en kon zo meekijken! Je zag heel het paneel met alle knopjes etc. Het was stiekem ook wel een beetje eng, maar ook wel heel erg vet! Gelukkig ging alles heel soepeltjes en we waren er zo! Onderweg hadden we al een mooi uitzicht over de super blauwe zee en het eiland!

Nou onze ernorme tassen weer op de rug en we waren in Zanzibar! We waren wel benieuwd hoe zwaar onze tassen waren en dat was 21kg! Als ik m'n backpack en handbagage met wat eten erin til dan zit ik zo aan de 30kg! Nou dan snap ik m'n hielspoor wel poepoe. Gelukkig zijn het vaak wel maar kleine stukjes die we met de tas hoeven te lopen.

Pfoe net als in Dar es salaam is het hier heel warm, je hoeft alleen maar over straat te lopen om te zweten. Maar we moeten niet zeuren, want het is regenseizoen, dus ik ben blij met de zon die we hebben!
We hadden nog de hele dag voor ons, dus zijn eerst Stone town wat door gelopen. En daarna naar het slave Memorial gegaan. Dat was wel indrukwekkend om te lezen hoe dat er allemaal aan toe ging en heeft je ogen wel geopend. Helemaal omdat slavernij nu eigenlijk ook nog op sommige plekken gebeurd..
S Avonds zijn we naar een floating bar gegaan voor de zonsondergang, het was weer een prachtige zonsondergang! Heerlijk biertje en een ondergaande zon op het water wat wil je nog meer. Voor het avond eten zijn we naar een avondmarkt gegaan. Dat was echt heel leuk, er stonden iets van 30 standjes met allemaal eten. Wel hebben ze bijna allemaal het zelfde haha. Het principe van originaliteit hebben ze hier in Afrika nog niet echt uitgevonden. Als er iets is, is het er ook direct 10 keer. Zo verkopen ze bijvoorbeelde ergens kleine visjes en dan niet een kraampje, nee 10 naast elkaar. Of in elke souvenirs shopje ligt hetzelfde. Maar ze hadden genoeg! Spiesjes, shoarma roll, sapjes, zanzibar pizza. Dat is een soort pannenkoekje gevuld met gehakt ei tomaat ui en kaas echt heel lekker. Ook kon je laten vullen met Nutella en banaan of met snickers erbij allemaal echt super lekker. Ook maar eens een suikerrietsapje geprobeerd. Dat was echt verrassend lekker, ik had gedacht dat het heel zoet zou zijn maar er zat lemon en Ginger bij, super lekker! En als toetje nog een suikerspin! Ik snap het ook niet, maar ik vind dat stiekem heel lekker het doet me denken aan vroeger met carnaval dan kregen we er altijd een. Daarna zijn we nog een dansje wezen wagen in een bar. In het begin was het heel rustig en dachten we 'na dit drankje gaan we naar huis'. Maar ineens stond heel de bar vol en was het weer een Afrikaanse avond. Veel gedanst en er werden veel soort van danswedstrijdjes gehouden. Dat iedereen in de kring staat en dan omstebeurt in het midden staat. Leuk om te zien, maar in het midden krijg je me niet haha.

De volgende dag hebben we een bootje geregeld om te gaan snorkelen. Het regende alleen best hard toen we gingen, maarja ach in het water wordt je toch nat en koud is het niet. Het was niet het meest mooie koraal om te zien, maar alsnog mooi en leuk om te doen. Ik blijf ook nog steeds de clownsvis in de anemoon het leukste vinden. Ze komen dan naar buiten koekeloeren met hun hoofd. En het lijkt ook net of ze heel beschermend zijn. Als je namelijk te dicht in de buurt kwam kwamen ze ineens op je af zwemmen, maar als je dan bewoog gingen ze toch weer snel terug hun veilige plekje in. Rond een uurtje of zes kwam Joyce aan en zijn we weer bij die avond markt gaan eten. Het was wel leuk, want we gingen naar een paar kraampjes terug waar we gisteren ook zijn geweest. Het scheelde ook veel afdingtijd haha, want gisteren hadden we goed ons best gedaan en veel rondjes gelopen. Maar nu wisten we voor hoeveel we alles konden krijgen en als je terug komt scheelt dat ook heel veel.

1. Suvana:
    11 april 2018
    Yeahhhhh wat klinkt het allemaal heerlijk! Ik heb aan Lisha voorgelezen terwijl ze zich aan het voorbereiden is voor haar werk!
    Lekker suikerspinnentjes eten zegt Lisha✨
    Grote knuffels van ons allebei✨🤗✨
  2. Marianne Gillis:
    13 april 2018