Dag 21 en 22: Sumvé

5 december 2017 - Sumve, Tanzania

Dag 21: Sumvé

Nou vandaag staan we er alleen voor, of nja alleen, zonder Birgit en Ellen. Ik moet zeggen we zien er wel een klein beetje tegen op, omdat je zo vrij wordt gelaten. Maar we gaan ons best doen en gewoon in het begin veel overleggen ook al zien de artsen dat blijkbaar niet echt zitten.  Ze vonden het heel raar al Birgit en Ellen in het begin bijna elke patiënt wilde overleggen.

Maar vanochtend toen we begonnen aan de ronde kwam Geofrey aanlopen en kwam erbij zitten. Dat was wel erg fijn, zo konden we ook wat dingen tussendoor vragen. Ook had hij wat patiënten gezien, hij vond denk ik dat we te langzaam gingen haha. We gingen ook niet erg snel, maar vooral de anamnese is nog erg lastig. Ten eerste om alles goed uit te spreken en ten tweede om dan het antwoord te verstaan, want vaak antwoorden ze niet met ja/nee. Ze maken er vaak een ontkennende vorm van en dan veranderd heel het werkwoord waardoor het heel lastig te herkennen is. Gelukkig zitten er wel verpleegkundige bij, we werden helemaal omringd. Er zaten namelijk ook nog 3 leerling verpleegkundigen bij.

We staan er ook van te kijken hoe dan dr. Geofrey zijn patiënten ziet. In de middag gingen we namelijk alle dossiers nog een rustig langs en van de patiënten die hij gezien had was echt niets te lezen en aan lichamelijk onderzoek doet hij ook niet. We hadden hem ook nog even bij een ziek kindje gevraagd met huiduitslag. We wisten namelijk niet zeker wat voor uitslag het was en het was echt een ziek kindje. Gelukkig was hij het met ons eens.

’s Avonds hebben we nog een Insanty workout gedaan, lekker zweten. Nu zijn we nog fanatiek dus we moeten er maar gebruik van maken haha. We kwamen er ook ineens achter dat het 5 december was. Dus hebben we een poging gedaan om een bananen cake te bakken om toch nog iets speciaals te doen. Er is niet echt een oven dus het is een cake in de pan geworden(Nienke deed dat ook altijd in Malawi dus vandaar het idee). Nou en het duurde een tijd en de onderkant was een beetje aangebrand, maar hij was wel heel lekker! Onder Grey’s anatomie hebben we heerlijk een stuk op.

Dag 22: Sumvé

Nou ik was de 2 weken voor m’n coschap continue aan het verkondingen dat ik niet werd gestoken. Ze pakken me denk ik allemaal terug pff, ik heb op m’n rechter onderbeen alleen al 15-20 muggenbulten. Michelle heeft er ook zoveel last van en dan smeren we ons echt goed in met deet en slapen onder een klamboe… Dus heel veel meer kunnen we niet. Nu maar hopen de doxycycline goed z’n werk doet.

Vanochtend begonnen we om half 8, omdat op woensdag ochtend worden er presentaties gegeven worden. Dit was weer net zo’n uitdaging om te verstaan als de overdracht. Het ging gelukkig wel over een onderwerp waar we vrij veel vanaf weten, diabetes. Daarbij stond ongeveer ook alles op de slides wat hij vertelde dus dat scheelde ook haha. Hij had volgens mij gewoon letterlijk lappen tekst gekopieerd en die las hij vervolgens voor om daarna nog een keer in eigen woorden te vertellen. Dit ging zo twee uur lang door pfoee, daar moeten we in Nederland niet mee aankomen

Nou snel ontbijten en daarna gingen we vol goede moed van start en het ging al iets soepeler dan gisteren. We hadden van de ochtend wel een aantal vragen opgespaard dus we gingen opzoek naar Geofrey. Die was alleen nergens te vinden, hij was blijkbaar een dag naar Muanza. Dus opzoek naar een andere dokters, ook onvindbaar natuurlijk. Dit is nog steeds echt een vreemde gewaarwording, onze vragen waren geen spoed dingen, maar op dag 3 is het wel fijn om iets van supervisie te hebben. Dit kan je in Nederland echt niet voorstellen. Sowieso is het allemaal ondenkbaar in Nederland, zo schrijven wij ook gewoon de medicatie voor die we denken dat nodig is, terwijl je nog helemaal geen arts bent. Ik denk telkens maar zo, als wij het niet doen doet waarschijnlijk niemand het.

’s Avonds begon het weer heel hard met regenen en waaien, dus wij dachten: Tijd voor chocomelk! Uit de supermarkt in Muanza hadden we chocomelk meegenomen, dus samen met een stuk cake weer heerlijk Grey’s Anatomy gekeken. Dat wordt dit coschap denk ik vaste prik haha.

1. Nienke:
    Lovee grey's anatomy! ❤❤
  2. Suvana:
    12 december 2017
    wat een uitdagingen! best pittig. ik denk wel dat je er veel van zou kunnen leren....
    heel veel knuffels enzo
  3. Ann:
    12 december 2017
    Wat een herkenning. Alleen moesten Els en ik nog verder naar een dokter zoeken. We hadden er alleen een op papier. In de 5jaar dat we er geweest zijn hebben we er nooit een gezien. In het begin was dat heel moeilijk. Je kreeg er toch een bezwaard gevoel bij. Medische handelingen uitvoeren zonder bevoegdheid. Maar als je bedenkt dat het dit is of niets doe je het toch. Gelukkig is er nooit iemand dood aan gegaan. Wel beter van geworden. Heel veel succes voor jullie beide en allerliefst
  4. Loes & Ad:
    12 december 2017
    Loes en ik hebben met het puntje op onze tong met veel inspanning een stukje proberen te tikken. Foute boel alles was opeens weg. wIj missen de tikervarig. Het heeft hier gesneeuwd. maar nu is het weer dooi.
    De groeten vaan ons beiden, Loes & Ad