Dag 25 en 26: Weekend Mwanza

9 december 2017 - Mwanza, Tanzania

Dag 25: Sumvé - Mwanza

’s Ochtends hebben we heel vroeg de dalla dalla naar Mwanza gepakt.  De dalla dalla rijdt wel meerder keren op een dag, maar om 7 uur ‘s ochtends is de enige tijd dat hij ook echt om die tijd vertrekt. De rest van de dag wachten ze tot het busje vol is. Nou vanochtend was het busje ook wel zeker vol pfoee. We zaten met z’n vieren op de achterbank geplet met onze tas op schoot en je kon maar in een houding zitten dus aan het eind van de rit heerlijk kramp in onze billen. We zaten met iets van 20-25 mensen in de minivan gepropt. Dat wordt nog leuk als we terug gaan, want dan hebben we meer spullen(boodschappen). Na 1,5 uur(dat viel ons nog mee) waren we in Mwanza, direct ingecheckt in het hostel en toen maar direct Mwanza ingelopen om te ontbijten want we hadden mega honger.

We kwamen na een tijdje lopen ineens weer bij ons andere hostel in de buurt waar we vorig weekend zaten. Daar wisten we dat een lekker ontbijt tentje in de buurt zat dus daar naar te gegaan. Na een goed ontbijt achter de kiezen zijn we opzoek gegaan naar stoffen. In Sumvé kan je namelijk zelf kleren laten maken bij een heel leuk vrouwtje, dus dat wilde wij ook laten doen. Birgit en Ellen hadden dit ook laten doen en de rok die Ellen had was erg leuk dus opzoek naar een leuke stof. Eerst liepen we over een soort van overdekte markt, manman wat een drukte weer. Je hoort van alle kanten weer Mzungu en ze proberen je vanalles aan de smeren. Na een tijdje lopen kwamen we ineens bij allemaal winkels met stoffen. Wat een keuze! En wat een mooie stoffen allemaal! Het heeft wel even geduurd voordat we onze keuze hadden gemaakt, maar we zijn er erg blij mee.

Daarna nog even lekker gaan luiklakken in het hostel, want vanavond een boot feest met de mensen van Sengerema Hospital.

Het bootfeest begon om 7 uur, nja begon.. We vertrokken wat later, ze hadden gezegd dat dit blijkbaar een heel bekend feest was maar ik moet zeggen dat het niet echt heel druk was op de boot. Maar wij hadden een leuke groep dus dat was geen probleem. In het beging was er ook geen muziek, want er was een kabel kapot ofzo, maar halverwege zijn er ergens aangemeerd en toen was er muziek! Heerlijk gedanst, in het begin stonden alleen de blanken op de dansvloer dat was wel apart haha. Maar daar kwam later op de avond wel verandering in. Het was een leuk feestje! Alleen ik wordt zo gek van al de Afrikaanse mannen, die kennen echt het woord nee niet. Je kan echt 100x zeggen dat je niet wilt dansen (want hun dansen is niet leuk een beetje dansen maar je wordt direct overal betast), maar een paar minuten later proberen ze het gewoon weer. Het is ook wel een beetje grappig, want ze gaan letterlijk iedereen af en lukt het niet ach dan begin je toch weer overnieuw. Zo gaat het ook met praten, eigenlijk moet je met niemand een gesprek beginnen, want dan kom je er niet meer vanaf. Dat is ook wel weer jammer, want ik vind het best leuk om met iemand te kletsen maar binnen een paar minuten heb je al weer een hand op je kont. Dus ik heb heel de avond geroepen dat ik met mezelf wilde dansen, ze keken me dan raar aan, maar ach boeien. Het was een geslaagde avond!

Dag 26: Mwanza - Sumvé

Zoals gewoonlijk is uitslapen niet echt mijn ding, maar ik heb gelukkig genoeg boeken op mijn mobiel staan. Vandaag hadden we niet een heel vol programma. In de ochtend zijn Michelle, Eefke en ik weer opzoek gegaan naar stoffen, maar nu voor Eefke. Daarna nog even langs de duka la dawa (apotheek) we hadden medicijnen nodig voor de kippen. Die apotheker keek ons wel een beetje raar aan haha, maar ach we worden wel vaker raar aangekeken als het om de dieren gaat.

Daarna nog lekker even naar het zwembad en toen weer op weg naar Sumvé. Zoals de vorige keer weer langs de winkel. Van te voren hadden we tegen elkaar al gezegd, niet teveel meenemen… Maar al je Michelle en mij loslaat in de winkel krijgen we veel te veel lekkere ideeën. Zo kwamen we bijvoorbeeld 5kg chocolade tegen!! Helaas moesten we die laten liggen, maar we hebben wel een klein stukje meegenomen om een keer iets lekkers mee te bakken. Uiteindelijk hadden we toch best veel en het was dan ook echt een ramp in de dalla dalla. Je hebt namelijk geen plek bij je voeten om spullen neer te zetten en op schoot stonden al onze rugzakken. Uiteindelijk heeft een man met een tas van onze boodschappen op schoot gezeten, oepsie.. In de dalla dalla zijn we ook nog half bekeerd, er begon een man tegen ons aan te praten waarvan ik de helft natuurlijk niet verstond. Maar met behulp van google translate kwamen we een heel eind, uiteindelijk hebben we nog een of andere cd gekregen, met ik denk, kerkmuziek erop.

Weer thuis aangekomen leefde alle kippen en kuikens nog en de haan was terug! Nou dit hadden we echt niet verwacht, dit is een hele leuke meevaller. Dus snel de antibiotica in het water en hopen op het beste!