Weekend Mwanza, kerstweekend

23 december 2017 - Mwanza, Tanzania

Zaterdag

Wij zijn ’s ochtends vroeg al naar Mwanza gegaan. Iet, Suus en een vriendinnetje van Iet Saar komen in de middag aan. Sarah is een jaarclubgenootje van Iet en woont en werkt op dit moment in Kenia.

Eerst zijn Mitch en ik naar de air BNB gegaan waar we die weekend verblijven. We wilde voor kerst zelf een kerstdiner koken, dus daarom zijn we opzoek zijn gegaan naar een air BNB. We hebben echt een hele mooie gevonden! Een huis met meerdere kamers, een woonkamer en een keuken. Het ziet er allemaal heel goed uit. Het huis was van twee buitenlanders die dit nu verhuren. Daarna weer Mwanza ingelopen om voor Nienke nog een stof te kopen. Papa en Nienke willen namelijk ook kleren laten maken en voor mama ook een rok mee te nemen.  Nadat we door Mwanza hadden gelopen, een stof hadden gekocht en op de markt wat fruit zijn we lekker naar Tilapia gegaan om aan het zwembad te liggen. Dit is toch echt een goede weekend besteding!

In de middag kwamen Suus, Iet en Saar ook aan! Super leuk om ze weer te zien en lekker te kletsen en spelletjes te doen. Ze hadden een lange busreis achter de rug, dus het zwembad was zeer welkom.

Als lunch hadden we goed gegeten, dus we dachten dan halen we als avond eten lekker een pizza. Uiteindelijk hadden we als avondeten pizza en wijn! En als toetje chocolade mmm, het weekend is goed begonnen. Er waren aan het begin van de dag nog plannen om misschien de stad in te gaan, maar we hadden eigenlijk allemaal geen zin. Morgen gaan we de stad onveilig maken!

Kerstavond!

Vanavond is kerstavond. Dat zal een hele andere kerstavond worden dan die in Nederland(of tijdens m’n Azië reis, toen hadden we in de Mac Donalds gegeten haha). We gaan vanavond een kerstdiner maken. Maar eerst nog even wat dingen regelen. Mitch en ik moesten nog een deel van de safari betalen. Gisteren hadden we al een deel gedaan, maar we konden niet alles in een keer pinnen. Het maximale wat je hier namelijk per keer kan pinnen is 400.000 (150 euro) en voor 4 personen een safari is iets meer haha. Alleen kan je niet zo vaak per dag pinnen, dus vandaag weer opnieuw. Ook weer langs de markt om stoffen voor Suus en Iet te kopen en naar de markt voor het avond eten. Pfoeee de markt is altijd heel druk maar hij spande vandaag wel de kroon. Ik moet zeggen die drukte is echt helemaal niets. Iedereen wil wat van je en je moet ook echt heel goed op je spullen letten. Gisteren  waren namelijk ook al mijn zonnebrillen gestolen. Ze lopen dan ‘per ongeluk’ tegen je aan en hebben dan voordat je het door hebt je tas opengeritst en spullen eruit gehaald. Nou heb ik wel een slotje op m’n tas, maar was vergeten dat mijn zonnebrillen in het voorvakje zaten. Gelukkig ben ik er niet aan gehecht en koste ze geen drol. Maar je moet goed opletten dus. Nadat we alles bij elkaar hadden waren we helemaal oververhit en gingen we voor een duik naar het zwembad!

Toen vroeg naar huis en onder het genot van een koud wit wijntje koken. Heerlijk om lekker uitgebreid met z’n alle te eten te koken met kerstmuziek op de achtergrond, gezellig! Als voorgerecht hadden een avocado gevuld met tonijnsalade en gemarineerde garnalen. Als hoofdgerecht couscous met feta, groente, noten en limoen en als toetje ijs met gekarameliseerde ananas, mmmm. Na het eten aan de Konjagy tonic, Konjagy is een soort gin maar dan goedkoper en wel lekker!

We hadden afgesproken met een vriend (komt uit Bukoba, stad dicht bij het coschap van Suus en Iet)  te gaan stappen.  Dus allemaal mooi aangekleed, Mitch en ik in onze nieuwe kleren! Mama Mkanza kwam namelijk vrijdag avond onze rokken en tops brengen 😊 Ze zijn echt heel leuk geworden, met name de rokken! De topjes ook ze zitten alleen heel hoog in de oksels, dus even kijken of we die misschien nog wat kunnen vermaken.

We hadden er alleen er niet aan gedacht om een taxi van te voren te regelen en het was al laat… Maar toen kwamen ze ons ophalen super lief. We zijn naar een discotheek gegaan en daar gedanst! Het was echt gezellig, ook wel fijn om met drie mannen op stap te zijn. Dan heb je net wat minder mannen om je heen en als ze vervelend worden wordt er wat van gezegd heerlijk.

Eerste kerstdag

Vandaag komen Nienke en papa aan!! Zin in!

’s Ochtends lekker rustig wakker geworden. Iet en ik waren al eerste wakker en toen zijn we koekjes gaan maken er is hier namelijk een oven! Suus en iets hadden bij hun thuis koekjes gemaakt, gemberkoekjes. Die waren zo lekker dat ik ze ook wel wilde maken. Dus s ochtends zijn Iet en ik bezig geweest om gember koekjes te maken. Daarna een luxe ontbijtje! Yoghurt met crushli, noten, fruit en een gember koekje! Mmm, dan merk je pas hoe lekker het is om ‘s ochtends yoghurt te eten. Ze hebben dat niet altijd in de U-turn(de supermarkt waar we altijd boodschappen doen) maar nu gelukkig wel. Helaas konden we maar twee nachten in de air BNB blijven dus moesten we verplaatsten naar een andere slaapplek. Gelukkig was die dichtbij dus het was maar een klein stukje lopen. Verder hebben we wat door het stadje gelopen en zijn we aan het victoria lake gaan lunchen. We hadden met Denis(vriend van Iet en Suus) afgesproken om naar een mooi punt te gaan om daar de zonsdondergang te kijken. Eerst waren wij nog verkeerd omdat we dachten dat het een ander punt was. Uiteindelijk Denis toch gevonden en achter op een pikipiki(brommer) naar het punt gegaan. Het was wel een mooi gezicht, er kwam ineens een stoet pikipiki’s aan, die dus voor ons bleken te zijn. Dus achterop, heel handig met m’n rok.. maar gelukkig genoeg stof om goed in te stoppen en zo te voorkomen dat hij opwaait. Toen op weg, ik was weer even vergeten dat het toch wel heerlijk is om achter op zo’n pikipiki te zitten. In Azië heb ik ook veel op een brommertje gereden maar hier eigenlijk nog helemaal niet.

Bij het uitzichtpunt was het druk! Het was natuurlijk eerste kerstdag dus iedereen had vrij,. Dus zoals gewoonlijk een hele hoop bekijks. Hele hordes met kinderen liepen om ons een. Ook hadden we nog een fotoshoot op wat stenen gehouden haha. Denis vindt het blijkbaar leuk om foto’s te maken. Maar ik moet zeggen het zijn leuke foto’s geworden! Nog even van het uitzicht genoten en weer terug.

Jaaa, daar waren ze! Ik had geregeld dat taxi William ze op heeft gehaald van het vliegveld. Het is zo leuk om ze te zien en te knuffelen!!:) Ze waren wel kapot van de reis natuurlijk en papa had helemaal niet geslapen, dus yoghurt met fruit en de restjes couscous van gisteren gegeten en daarna lekker slapen. Een week samen met papa en Nienke!

Tweede kerstdag

Het voelt nog steeds zo onwerkelijk dat papa en Nienke hier zijn, maar zo leuk! We hebben vandaag niet een hele drukke dag voor de boeg, een rustige dag is wel fijn na zo'n lange reis.

Heel vroeg in de ochtend hebben we eerst afscheid genomen van Suus en iet die weer terug gingen naar Rubya en daarna van Saar die terug gaat naar Kenya.

Na het ontbijt zijn we Mwanza ingegaan om Mwanza zelf te laten zien en daarna naar Tiliapia gegaan Daar hebben we heerlijk aan het zwembad geluierd, gezwommen en spelletjes gedaan. Zo konden papa en Nienke wat bijkomen van de reis

We hadden gisteren al aan William gevraagd of hij ons het einde van de middag naar Mwanza kom brengen. Het leek ons namelijk geen doen om met de dalla dalla met de grote backpacks naar Sumvé te gaan. Dan is en taxi toch veel comfortabeler en met z'n vieren is het ook prima te betalen. Daarbij konden Michelle en ik mooi nog flink wat eten voor de komende weken inslaan en me de taxi meenemen. Nou dat hebben we ook gedaan. We hebben flink boodschappen gedaan in de U-turn, de supermarkt waar wij altijd onze inkopen doen. Daarna op weg naar Sumvé!

Het is altijd wel gezellig met William het ijs echt een lieve man. Hij kan nauwelijks Engels, maar zo kunnen wij wel mooi ons Swahili een beetje oefenen. En daar waren we dan! Echt super leuk om ons huisje te laten zien en de kippen natuurlijk niet te vergeten. Ze leefden allemaal nog! Ik hoop dat we nu het ergste hebben overleefd. De drie kuikens die over zijn gebleven lijken niet ziek en ze niezen ook niet meer, dus wij weet gaan ze het overleven!! Ik hoop van wel.

Nadat we het huisje hadden laten zien zijn we naar mama Mkanza gegaan. We vertrekken namelijk vrijdag ochtend heel vroeg dus ze heeft niet heel lang om de kleren ze maken. Voor mama had ze de rok al af! We hadden haar vorige week de stof en de maten al gegeven zodat ze niet in twee dagen voor drie mensen kleren zou moeten maken. Op de terugweg zijn we langs de bar gegaan waar wij altijd ons frisdrank en bier kopen. We hebben voor de verandering daar maar eens een biertje gedronken. Normaal gesproken doen wij dat niet, want je wordt daar zo veel aangesproken en ze willen dan allemaal dat je bier voor ze haalt. Maar met papa erbij is het toch wel anders. Je wordt minder aangesproken, ook op straat. Dat is wel echt heerlijk moet ik zeggen en leuk dat we daar nu een biertje kunnen drinken. De barman die met elk student wilt trouwen en maar Nederland wil heeft natuurlijk ook zijn charmes op Nienke uitgeprobeerd. Hij heeft zelfs aan papa gevraagd of hij hem niet mee naar Nederland kon nemen, toen dat niet kon was 5 dagen ook goed haha.

Weer thuis hebben we maar brood gegeten en guacamole en tonijnsalade en daarna naar bed. Heerlijk naast Nienke in bed, gezellig.

1. Marianne Gillis:
    8 januari 2018
    Wat moet het onwerkelijk geweest zijn dat jullie papa en Nienke daar zagen aankomen...En zooo....leuk! En nu gaan Ann en ik ze zodadwlijk alweer halen...Ben heel benieuwd naar hun verhalen en hoe ze alles beleefd hebben, maar vooral om de,in m'n armen te sluiten
    bij jou duurt dat nog een paar maanden
    Eerst heb je nog veel goeds te doen en te beleven. Dikke knuffel van je moeder
  2. Suvana:
    9 januari 2018
    Thanxxx Veerle wat een avonturen. Het klinkt nog best wel overvloedig. Ik denk nog steeds aan arm Afrika....
    Zwembad enzo... Peter en Nienke zijn alweer terug in Nederland, nu ik dit lees... hele fijne tijd. Grote knuffels ✨🤗✨