dag 11 taman negara-melaka

25 februari 2016 - Malakka, Maleisië

Om bij melaka te komen moesten we een aantal bussen nemen. Eerst van kuala tahan naar jerantut, dan van jerantut naar kuala lumpur en van kuala lumpur naar melaka. We hadden dus nog een hele reis voor de boeg!
De local bus vanuit kuala tahan vertrok om half 9 dus we moesten van te voren nog even op zoek naar ontbijt. Dicht bij de bus was een kraampje waar ze rijst verkochten maar ook ander eten. Wij zijn s ochtends allebei niet zo dol op rijst dus gingen we het andere eten maar eens bekijken. Wat het precies was weten we nog steeds niet maar het was wel lekker. We hadden 6 kleine dingen, een donut, een bonending, een gefrituurde bol meg iets zoets erin, groene cake en iets bruins en groens wat een vreemde consistentie had. Maar het was allemaal eigenlijk wel lekker.
Op de heenweg naar kuala tahan hebben we vooral geslapen en het was ook nog niet helemaal licht. Maar nu waren we klaar wakker en het was een mooie rit! We hadden gehoord dat er veel bussen naar kuala lumpur gingen, dus daar aangekomen zijn we gaan rondvragen. We wilde net een kaartje gaan kopen voor de local bus toen iemand omriep kuala lumpur, kuala lupur. Dus wij daarna toe, alleen dit was een minivan die de dubbele prijs was van de local bus. De minivan vertrok nu direct dus wij zeiden nou voor 20 willen we wel mee(het was 35). Eerste wilde ze het niet doen, maar toevallig kende sam de buschauffeur en uiteindelijk wilde ze ons wel meenemen. Dit was ideaal want was goedkoop en deze bus vertrok nu direct en voor de andere moesten we nog 2 uur wachten. Dus hop op naar kuala lumpur. Nienke was alleen niet helemaal lekker verkouden en wat wagenziek, maar gelukkig waren we er met 3 uur. Daar werden we gedropt op een busstation waarvan de buschauffeur zei dat we de bus naar melaka konden nemen. Maar toen we gingen rondvragen kon dat helemaal niet! Gelukkig konden we wel voor 2 ringgit(minder dan 50 eurocent) de trein nemen naar het goede busstation. Er werden ons ook al taxi aangeboden voor 35 ringgit maar gelukkig door al dat reizen weet je dat je eerst verder moet vragen en niet zomaar de eerste moet geloven. Dus hop naar het treinstation, wat er naast lag. Het heet dan wel een trein maar het is eigenlijk meer een tram. Dit ging gelukkig weer heel gemakkelijk en we hadden al snel het goede busstation gevonden en hadden geluk want de bus van melaka vertrok 15 min later. Snel nog even wat cola en chips gekocht, het beste eten als je je niet helemaal lekker voelt en toen de bus in. Dit was een bus van 2 uur dus viel ook weer heel erg mee en was een luxe bus met grote stoelen dus we zaten prima. Alleen toen we aankwamen waren we niet het het busstation waar we hoopte op aan te komen. We zaten helaas was verder waardoor lopen niet mogelijk was. Of nja alles is natuurlijk mogelijk maar 45 min met een backpack op onze rug, door de enorme hitte (het is hier overdag nog steeds rond de 35 graden en s avonds nog 30 graden) vonden we toch een beetje overdreven. Natuurlijk werden ons weer taxi aangeboden. Maar ik had al snel een tourist information centre gevonden die ons kon vertellen welke bus we konden nemen.

We hadden nog niets geboekt, maar wel in de lonely planet goede hostels zien staan dus we liepen er op goed geluk naar toe. Onderweg kwamen we een stoet tegen met een soort van carnavalswagens tegen maar dan in chinese stijl. Wat bleek nou, het was vandaag de laatste dag van chinees nieuwjaar!! Die avond in george town was niet de laaste dag maar een andere belangrijke dag haha. Dus vanavond zou er feest zijn en een optocht. Oeps we wilde eigenlijk vroeg naar bed.., maarja dit kan je natuurlijk ook niet missen.
Eerst maar een hostel zoeken, de eerste waar we naar binnen liepen was vol, maar die bracht ons naar een ander hostel die nog een tweepersoonskamer vrij had. Dat vonden we wel lekker om even niet op een dorm te slapen. Het is heel leuk, want je ontmoet veel mensen, maar ook erg vermoeiend. Nienke en ik vonden het nu ook wel prima om even met z'n tweetjes te zijn.

Nadat we een klein beetje waren bij gekomen zijn we op pad gegaan. We waren nauwelijks de deur uit en er kwam een hele optocht langs met mensen in draken pakken en andere rare pakken. Dit was echt super leuk om te zien en er hing zo'n leuke sfeer! Iedereen was vrolijk, aan het lachen en er liepen ook orkesten tussen de optocht. Dus wij zijn de stoet maar gaan volgen, soms kreeg je ook ineens zo'n draken hoofd voor je gezicht super leuk. Zo zijn we een half uur door een gedeelte van de stad gelopen tot we bij een podium kwamen. Toen zijn wij wat gaan eten want we waren ondertussen wel hongerig geworden. Er stonden overal kraampjes buiten dus er was keuze genoeg! Ook hier hing nog steeds een super leuke sfeer, overal lampen en natuurlijk de lekkere temperatuur niet te vergeten. Ik vind dat altijd zo heerlijk dat je s avonds gewoon lekker buiten kan zitten en eten!

Er was heel veel keuze maar toen kwamen we langs een sushi kraampje Mjammm toen was de keuze snel gemaakt en het was een goede keuze!! Het was echt super lekkere sushi en werd vers voor je gemaakt. Als toetje hadden we een specialiteit van hier. We waren het al een paar keer tegen gekomen, maar wisten niet precies wat het was. Dus nu maar een keer uitproberen! Het is een berg ijsschaafsel, gewoon bevroren water, met daar overheen stroop ik denk gecondenseerde melk, en nog jellys. Wat we niet wisten was dat onderin de kom ook een aantal bonen, mais en stukjes ananas zat. Een hele vreemde combinatie maar het was wel lekker.

Na het eten hebben we nog even rond gelopen langs de kraampjes en we zagen al allemaal mensen langs komen met een stalen veertje op hun hoofd met aan het uiteinde een plasticdingetjes in de vorm van groente, bloemetje, beest. Heel apart, wij dachten dat heeft misschien wel iets met chinees nieuwjaar te maken. Maar toen we het na vroegen bleek het gewoon mode te zijn hahaha, vreemd. We hadden ook nog even bij het podium gekeken, maar daar was het zo druk dat we daar snel weer zijn weg gegaan. We konden toch niets zien en waren allebei best moe dus zijn we naar onze kamer gegaan. Daar nog een stukje van dubbel en dwars gezien, jeugdsentiment haha en toen lekker gaan slapen!