Dag 10 Taman negara

24 februari 2016 - Kuala Tahan, Maleisië

Hoe gaaf het ook is om in een grot midden in de jungle te slapen, echt een goede niet onderbroken nacht was het niet. We waren allebij heel snel in slaap gevallen maar we merkte ook allebij al snel dat we redelijk vaak wakker zijn geweest. Ook als iemand anders hoeste of iets weerkaatste dit waardoor het net leek alsof er een groot beest in de grot stond. Gelukkig had ik door dat dit het hoesten was anders was ik denk ik heel hard weggerend :p al weet ik niet of dit de goede manier is om te ontkomen aan een super snel beest... maar goed een aantal mensen van de groep zouden wat eerder vertrekken omdat de 2 meiden uit amerika en zuid afrika die nu allebij in zuid korea wonen om daar engelse les te geven, een vliegtuig moesten halen. We hadden besloten in 2 groepen te gaan zodat het sneller ging. Veerle en ik gingen met de 2e iets latere groep mee. Dus wij konden rustig wakker worden. Wat wel fijn was want nu konden we heerlijk genieten van het mooie licht wat door de grot heen scheen. Konden we maar een foto maken precies zoals wij het gezien hebben.. dat zou echt gaaf zijn! Jakob een van de finse jongens was jarig dus die hebben we wakker gezongen met een zoete witte boterham met peanutbutter jelly time spul. Echt een gebakje werd het! Na 2 botherhammen van dit zoete spul werden we wel misselijk.. oeps..

Nadat we alle spullen opgeruimd hadden en ingepakt hadden gingen we onze tocht verder zetten. We zouden qua tijd korter lopen, maar we hadden begrepen dat we wel meer omhoog moesten gaan lopen dus daar hadden we ons mentaal al op voorbereid. Eerst zouden we bij de grot naast die van ons stoppen om naar vleermuizen te kijken en misschien ook slangen. Nou en vleermuizen zaten er zeker! Jeetje wat waren dat er veel zeg! Door onze zaklampem vlogen ze in het rond. De guide van de groep voor ons had gezegd dat er nu geen slangen zaten, maar onze guide was nog niet helemaal overtuigd dus hij ging nog is opzoek. Je kon zien dat het een echte jungle man was want hij vond 2 slangen boven op een stuk rots. Dat was echt heel gaaf! De slang was dun maar opzoek naar een vleermuis om lekker te eten. Ook zaten er een hoop rare spinnen in de grot tegen de muur waardoor ik liever niet de wand aanraakte.
Al met al een leuke ervaring.

Toen we verder gingen lopen merkte we al gauw dat we meer over bruggen enzo moesten lopen maar niet persee dat de route stijler was dan gisteren. De bruggen waren trouwens geen echte bruggen maar meer een boomstam op het water waar je overheen moest lopen. Bij een boomstam viel jakob echt bijna naar beneden. We merkte ook dat veerle en ik iets korte beentjes hadden dan de mannen waarmee we liepen want wij waren bijna aan het rennen om ze bij te houden, maar ach goed voor onze comditie laten we maar zeggen! Toen we bij onze eerste stop kwamen was ik dan ook redelijk over verhit maar gelukkig niet persee moe. Er was een riviertje waar we lekker gerelaxed hebben en noodles gegeten hebben. We hebben daar bijna 2 uur doorgebracht maar het was eigenlijk ookwel heel erg gezellig. De andere groep hadden we ingehaald omdat wij zo snel liepen dus hebben we ook gezellig met hen gekletst. Op een gegeven moment kwam onze guide met een soort steenmodder/verf waarmee hij veer haar gezicht begon te sminken ik lachen en foto's maken natuurlijk, vond de guide dat mijn gezicht ook gedaan moest worden... dus veerle vroeg staat dit ook nog symbool voor iets zegt hij: nee gewoon voor de lol.. hahah zaten we dan met ons goede gedrag en gesminkte gezichten. Voor we gingen lopen hebben we het toch maar van ons gezicht gehaald, amders zou het zweet dat wel voor ons doen en weet niet of mijn ogen daar zo blij mee waren geweest, dus maar weer lekker de jungle badkamer gebruikt, rivier dus.

Na de pauze hoefte we helemaal niet lang meer te lopen. Maar het uitzicht was weer prachtig, we moesten ons zelf echt even in onze arm knijpen om te beseffen waar we eigenlijk zijn. Heel heel gaaf, op het einde van onze wandeling werden we door een bootje opgehaald om naar een lokal dorpje te gaan, leuk leuk. Daar waren we met de boot super snel. Voordat we bij het dorpje kwamen moesten we natuurlijk eerst weer een trap op lopen. Bij het dorpje kregen we uitleg over het dorp en hoe ze jagen etc. Ook dat somige kinderen vanaf 2 jaar al roken omdat dat helpt tegen de honger... echt heel erg bizar is dat! Verder hadden ze een hele lange pijp was ze kleine speeren in deden, wat dan gebruikt werd als wapen. Sommige van die speren waren giftig. We mochten allemaal is proberen om, daarmee te schieten. schieten deed je door te blazen in die pijp, het richten was nog knap lastig wel heel gaaf. Ook hebben ze ons laten zien hoe ze hier vuur maken, super inventief zijn ze zeg. Nadat we foto's hadden gemaakt en alles gehoord hadden werden we met de boot terug naar het dorpje gebracht, de douche waar we toch wel op aan het wachten waren kwam steeds dichterbij. We hadden samen met de finse jongen besloten om naar een hostel te gaan en de camping maar even niet doen. Na 1 nacht bus, 1 nacht camping en 1 nacht grot was een bed erg welkom. We hadden vrij snel een hostel gevonden waar we voor heel goedkoop alle 5 konden slapen. We hebben meteen een douche genomen heerlijk was dat zeg, en schone kleren heerlijk! We zijn ook maar meteen gaan eten omdat het inmiddels al vrij laat was.

We waren nog uit genodigd om mee te komen zingen en gitaar spelen met een aantal locals. Heerlijk is dat zeg, ze hadden wat kleedjes neergelegd waar we hebben gezongen, kaartspelletjes hebben gespeeld en gekletst. Het werd natuurlijk weer veelste laat en de wekker stond weer veelste vroeg. Maar we hebben deze nacht voor geen goud willen missen. Echt genieten.

1. Ad en Loes:
    24 februari 2016
    Hallo Veerle en Nienke.wat een verslag!,wij hebben genoten tijdensde koffie pauze.dat slapen in die grot met al die verschillende beestjes , wij doen dit jullie niet na. Jullie maken alweer heel wat mee en genieten volop.Veel plezier en tot tikkens