Dag 9 Taman Negara

24 februari 2016 - Kuala Tahan, Maleisië

Op naar de trekking! Super leuk dat hij doorgaat en met een leuke groep. We gaan namelijk de trekking doen met de groep die we gisteren hebben ontmoet. Dat gaat toch echt zo makkelijk we vallen van het een in het andere.

We hadden eigenlijk een prima nacht gehad in de tent, het matje was dun maar het lag prima en het was ook niet te warm of te koud. Dus nou hebben we in Maleisië gekampeerd wie had dat ooit gedacht. We waren een beetje vroeg op gestaan omdat we een enorm zooitje van onze tent hadden gemaakt en onze spullen nog moesten pakken. Maar veel werk is het eigenlijk nooit want zoveel hebben we niet mee. Ik heb nu ook nog minder mee dan in Azië want heb altijd alle ruimte in mijn tas, dat maakt het pakken nog gemakkelijker. Na het ontbijt, zoet brood en jam ofcourse gingen we met de jeep naar het dorpje om vanuit daar te vertrekken. Nienke en ik hadden maar een kleine rugzak mee, maar gelukkig konden we een tas lenen want we moesten ons eigen eten, drinken, matje en slaapzak meenemen. Het was allemaal bij elkaar vrij zwaar, maar dat mag de pret niet drukken, we hadden er zin in! Eerst gingen we met de boot naar canapoly bridges. Dat zijn touwbruggen tussen de bomen. Om daar te komen moesten we eerst veel trappen op net zoals in de rest van onze reis. In de sportschool heb je traploop apparaten, maar die hebben we hier niet nodig! Het uitzicht was prachtig, zo hoog tussen de bomen(10-45m hoog??) Het enige jammere was dat er vrij veel touristen waren, maar daar mogen we niet over klagen want we zijn tenslotte zelf ook touristen. Nadat we de wiebelige touwbruggen hadden overleefd gingen we verder met de boot voor ongeveer een uur. Het was een lange boot waardoor je heel dicht bij het water zat em dat hebben we geweten, maar het was wel lekker dat je nat werd dat gad wat verkoeling. De natuur om ons heen was prachtig. Palmbomen, bomen met lianen, jungle bomen en we kwamen regelmatig door een stroom versnelling. Nienke heeft zelfs een gele slang gezien die net onder water lag. In de boot kregen we onze lunch op Aziatische wijze. We kregen een bruin papieren pakketje waar rijst in zat en daarin zat een zakje met saus en een stuk kip. Dus wij, moeten we dit nu eten? En ja dat was de bedoeling, saus over de rijst en met de handen eten. Eigenlijk vinden we dit stiekem heerlijk, lekker viespeuken met je handen en het was erg lekker eten, maar wel vrij pittig! Het voordeel dat we in de boot zaten was wel dat je direct je handen kon wassen. Na een uur kwamen we aan vanaf het punt waar we gingen trekken, rugzak op en gaan. Eerst natuurlijk weer en trap en toen de jungle in. Het is heel vet om zo in de jungle te lopen, maar je moest wel goed kijken waar je liep! Het had namelijk de afgelopen dagen geregend waardoor het erg glad was en iedereen wel een keer onderuit ging en Nienke was koning hoofdstoten aan de takken. Je moest door de modderige grond niet vergeten soms om je heen te kijken wamt het was prachtig. Ik merkte namelijk dat je veel naar de grond keek om niet te vallen.

De mini tocht die we gisteren hadden gedaan was op een aangelegd pad,nou dit was alles behalve dat. We moesten glibberige modderheuvels op en af, omgevallen boven over en onderdoor, over riviertjes of als je balans je in de steek liep door de rivier haha. Dus zoals jullie wel zullen raden waren we binnen de korste keren vies en bezweet. De temperatuur viel eigenljk nog wel mee in vergelijking met langkawi maar er hing echt zo'n benauwde jungle lucht waardoor je binnen de korste keren zeiknat was van het zweet. Sam kon zelfs zijn baard uitknijpen. En dan hadden we allemaal ook een lange broek aan want er zaten hier veel bloedzuigers, Nienke had er al vrij snel mee te maken, er zat een bloedvlek op haar sok, maar de bloedzuiger was al weg. Het bloed dan nog best flink voor een tijdje en het ziet er nog meer uit door het zweet. Maar je merkt er verder niets van, het doet geen pijn en het kan ook geen kwaad. We hadden vandaag een tocht van 5 uur en waarschijnlijk het zwaarst omdat we nu veel meer moesten meeslepen dan morgen. Ik heb ook vrij snel mijn eerste fles water opgedronken, want we hadden iederen 3 flessen van 1,5 dus dat is al 4,5 kg wat je meesleept.

Tijdens de trekking legde onze guide ook dingen uit wat erg leuk was. Zo kwamen we al snel bij een plant waarvan je de bladeren moest nemen( de jongste waren het beste) een beetje water aan moest toevoegen en hard tussen je hadden moest wrijven. Er ontstond dan schuim wat goed was om op je wonden te smeren en het hielp ook voor het stoppen van bloed van de bloedzuigers. Nou die hebben we een aantal meegenomen om vanavond op onze scooterwonden te smeren. Het is het proberen waard. We kwamen verder nog langs een boom waar allemaal strepen in stonden. Dit was door de stammen gedaan die hier leefde. De boom bevatte namelijk gif wat je kan verkrijgen door de bast vsn de boom kapot te maken en het sap op de vangen. Vervolgens moet je het koken en dan krijg je dodelijk gif. Ze dopen vervolgens hun pijlen in het gif om daar de dieren mee te doden. Je kan er zelfs een olifant mee doden, maar dan heb je wel meerdere pijlen nodig.

We hebben drie keer een korte pauze gehad en bij een plek hing een liaan waar je aan kon slingeren, wat wij natuurlijk wel even uit wilde proberen. Hij hing voor mij een beetje hoog dus ik had wat hulp nodig, maar we hebben als een echte jane door de jungle geslingerd. Alleen Nienke sloeg wat andere kreten uit want haar handen gleden weg, maar ze had optijd vaste grond onder haar voeten(en gelukkig was het niet heel hoog). Bij de laatste pauze vond ik het wel tijd worden dat we bij de grot aankwamen, want mijn darmen werken de afgelopen twee dagen niet helemaal mee dus merkte dat ik wat minder energie had dan normaal. We moesten toen nog twee uur maar dat is allemaal goed gegaan en ik was blij toen we de grot aankwamen. Het was een leuke, gezellige en mooie toch want het was echt een hele leuke groep. De groep bestond uit de groep van gisteren, een frans koppel, een jongen uit Zweden, een jongen uit Maleisië en twee gidsen.

Het was echt een grote grot! Maar een kleine ingang, je moest wel nog even je best doen om binnen te komen over glibberige rotsen. Maat als je binnen was kwam je eerst in een enorme ruimte en als je verder liep kwam is in een twee grote ruimte met een groot lucht/licht gat. Dat gaf echt een prachtig gezicht met de jungle aan de andere kant. Ook was er een enorm olifantehoofd te zien in de grot. Het was een uitstulping in de rotswand en is door de natuur zo gevormd, prachtig.
Een van onze gidsen was vooruit gelopen om alvast een plekje in de grot voor ons te "reserveren" (er waren nog twee andere groepen) en om alvast thee te maken :) Dus toen we aankwamen was ons kamp al opgezet en stond er warme thee klaar. Al hadden we het snikheet, de thee was toch wel lekker! Na de thee en oreo's hebben we ons naar de badkamer van de jungle begeven, een klein stroompje wasr we ons een klein beetje konden opfrissen. Echt zwemmen kon niet en het koelde ook al wat af maar het was wel lekker om jezelf even op te frissen.
Daarna was het tijd om te koken en hout te halen voor het vuur, ik ben toen begonnen met het snijden van de groentes(met het zakmes wat ik van jou heb papa!) De gids die vooruit was gelopen, mister pee, was verantwoordelijk voor het koken en vond het helemaal geweldog dat ik zei dat ik koken leuk vonden. Na het snijden zijn we gaan kaarten totdat het eten klaar was. Ee hebben de groep kaboe uitgelegd, echt een super spel iedereen vind het een leuk spel.

Het werd al snel donker maar we hadden ook kaarsen mee dus dat gaf een hele leuke sfeer. Als avondeten hadden we rijst, saus met kip en groenten soep. Het was erg lekker! Pfoe en wat kunnen die mannen eten zeg, niet normasl. Nienke en ik hebben echt met open mond lopen kijken naar de hoeveelheid eten die ze naar binnen kunnen werken. Wij kunnen daar een week van leven. S avonds zou er een mogelijkheid zijn voor een nacht wandeling zodat we glowing mushrooms konden zien maar het was helaas volle maan waardoor er teveel licht was. Wel hebben we veel vuurvliegjes gezien wat ook erg leuk was om te zien. Daarna zijn we niet te laat gaan slapen nienke en ik waren ook echt kapot. Dus ondanks het mega dunne matje en de harde grond waren we zo in dromenland.